توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۳۶، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی نیازهای راهنمایی و مشاوره‌ای دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:  شناسایی نیازهای مشاوره‌ای دانشجویان به یهبود فرآیند مشاوره و راهنمایی دانشجویان در دانشگاه کمک نموده و بستر مناسبی برای پیشرفت تحصیلی آنان فراهم می-آورد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای مشاوره دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1396 انجام شده است. روش بررسی:  این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 193 نفر از دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 34 سوال با مقیاس1 تا4 بود که نظر دانشجویان را در مورد شدت نیاز آنان به مشاوره در زمینه‌های مختلف مورد پرسش قرار می‌داد .روایی پرسشنامه با روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. یافته‌­ها:  میانگین اولویت نیازهای مشاوره‌ای دانشجویان به ترتیب اهمیت عبارت بودند از:در زمینه نیازهای شغلی(80/0± 59/2)،در زمینه رشد و ارتقای فردی(73/0± 55/2)،در زمینه نیازهای آموزشی( 75/0± 54/2)، در زمینه عاطفی و روانی(76/0±47/2) و در زمینه نیازهای خانوادگی و ازدواج(82/0± 42/2). دانشجویان دختر در تمام زمینه‌ها نیاز بیشتری به مشاوره داشتند(018/0=P). بین میانگین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان درمتغیرهای رشته و معدل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه­‌گیری:  از دیدگاه دانشجویان بالاترین نیازهای مشاوره در حیطه  نیاز‌های شغلی و رشد و ارتقای فردی  بود؛ لذا توصیه می‌شود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در راستای فراهم نمودن زمینه‌های رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی، این عوامل را در طراحی برنامه‌های مشاوره دانشجویی مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی، مشاوره، راهنمایی، دانشجو

عنوان انگلیسی Counseling and Guidance Needs of Students in Rehabilitation School of Semnan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Identification of the counseling needs of students contributes to the improvement of guidance and counseling process in universities, thereby laying a proper foundation for the academic achievement of these individuals. This study aimed to determine the counseling needs of students in the rehabilitation school of Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran in 2017. Materials and Methods: This descriptive-cross sectional research was performed on 193 students. Data were collected using a 34-item questionnaire scored based on a four-point scale to determine the counseling needs of students in different areas. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by content validity and Cronbach's alpha coefficient. Results: In this research, the mean priority of counseling needs of students in order of importance was 2.59±0.80, 2.55±0.73, 2.54±0.75, 2.47±0.76, and 2.42±0.82 in the fields of occupational, individual growth and development, educational, psychological and emotional, and family and marriage needs, respectively. According to the results, female students had a higher need for counseling (P=0.018). On the other hand, no significant difference was observed between students studying in different fields and with different GPAs in terms of mean counseling needs. Conclusion: According to the results of the study, the highest counseling priority was related to occupational and individual growth and development needs. Therefore, it is recommended that universities and higher education centers pay attention to the provision of an opportunity for growth and academic achievement of students and to the prevention of their academic failure in the design of student counseling programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Needs assessment, counseling, guidance, student

نویسندگان مقاله الهام فاطمی | Elham Fatemy
Neuromuscular Rehabilitation Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
مرکز تحقیقات عصبی عضلانی، دانشکده توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

رقیه محمدی | Roghayeh Mohamadi
Neuromuscular Rehabilitation Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
مرکز تحقیقات عصبی عضلانی، دانشکده توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

راهب قربانی | Raheb Ghorbani
Social Determinants of Health Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan,Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

امیرحسین سعدالهی | Amirhossein Sadollahi Sadollahi
Veterinary student, Faculty of Veterinary Medicine, Islamic Azad of University, Garmsar, Iran.
دانشکده دامپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1201-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات