پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید، جلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۲۱۹-۲۳۹

عنوان فارسی توسعه مدل برنامه‌ریزی تصادفی مبتنی بر سناریو برای مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با در نظر گرفتن فروش و اجاره مجدد
چکیده فارسی مقاله امروزه موضوع لجستیک معکوس و زنجیره تأمین حلقه بسته موردتوجه پژوهشگران زیادی قرار گرفته است. مهم­ترین دلایل این امر را می‌توان تأکید بر ملاحظات زیست‌محیطی، افزایش رضایت مشتری و مزایای اقتصادی حاصل از آن دانست. در پژوهش حاضر، یک مدل برنامه‌ریزی تصادفی مبتنی بر سناریو برای مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته با درنظرگرفتن فروش و اجاره مجدد دارایی‌ها ارائه می‌شود. فروش و اجاره مجدد دارایی‌های ثابت می‌تواند نقدشوندگی کل دارایی‌ها را افزایش دهد و نقدینگی لازم برای سایر فعالیت‌ها را فراهم کند. مدل بهینه‌سازی تصادفی ارائه‌شده به‌دنبال بیشینه‌سازی سود زنجیره پس از کسر مالیات است و منطبق بر استانداردهای حسابداری فروش و اجاره مجدد طراحی می‌شود. پس از مدل‌سازی مسأله، حل آن به‌صورت دقیق انجام می‌شود و تأثیر فروش و اجاره مجدد بر شبکه ارزیابی می‌گردد. در نهایت، تحلیل حساسیت پارامترهای ضریب ذخیره اطمینان، ارزش منصفانه هر مرکز بالقوه به‌صورت مجزا، نرخ بهره ضمنی اجاره و نرخ استقراضی افزایش مستأجر صورت می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A scenario-based stochastic optimization model for designing a closed-loop supply chain network considering sale and leaseback transactions
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, many researchers focus on reverse logistics and closed-loop supply chain network design. The main reason is the ever-increasing importance of environmental issues, customer satisfaction and economic benefits. In this paper, a scenario-based optimization model is proposed to deal with the closed-loop supply chain network design problem considering sale and leaseback (SLB) transactions. SLB transactions increase the liquidity of total assets and provide monetary resources for other activities. The proposed model, which is formulated based on sales accounting standards, maximizes the supply chain’s benefit after tax. The proposed model is solved to optimality. Finally, a sensitivity analysis on the safety stock coefficient, the fair value of the leased asset, the interest rate implicit in the lease and lessee's incremental borrowing rate is performed to assess the impact of these parameters on the expected value of supply chain’s benefit after tax.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیما حقیقت پناه |
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

حامد داوری اردکانی |
استادیار دانشگاه خوارزمی

علی قدرت نما |
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خورزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ier.basu.ac.ir/article_3262_6d855ecc0e0faaab6259e17635e406f8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1430/article-1430-2414390.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات