پژوهنده، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۴۳-۱۵۱

عنوان فارسی اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روش، مشکلات و محدودیتها
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: به دلیل تنوع و گستردگی عرصه‌های سلامت و محدودیت منابع، امکان فعالیت در تمامی این عرصه‌ها و پاسخگویی به تمامی نیازهای پژوهشی جامعه غیرممکن است. از اینرو تعیین اولویتهای پژوهشی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. هدف این مقاله گزارش روش انتخاب شده، مشکلات و محدودیتها، و همچنین موانع احساس شده پروژه تعیین اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌باشد. مواد و روشها: این مطالعه با مشارکت اعضای هیأت علمی 91 گروه آموزشی و 830 نفر از ذینفعان در سالهای 8-1387 انجام گرفت. فرآیندی که برای تعیین اولویتهای پژوهشی به‌کار برده شد، بر پنج اصل مشارکت ذینفعان، تحلیل وضعیت موجود و برآورد نیازها، مشخص کردن عناوین پژوهشی، امتیازدهی بر اساس معیارها، و تعیین اولویتها بر اساس بیشترین توافق استوار بود. این روش با تغییرات اندکی از مدل پیشنهادی کارگروه سازمان جهانی بهداشت Council on Health Research for Development (COHRED) اقتباس شده بود. یافته‌ها: این پروژه با مشارکت 610 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و توانبخشی و 220 نفر از سایر ذینفعان نظام سلامت و افراد مرتبط با سلامت خارج از دانشگاه انجام شد. در مجموع 841 حوزه پژوهشی و حدود 1900 زیر حوزه به عنوان اولویتهای پژوهشی تعیین شد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد مدل COHRED با تغییرات اعمال شده در این مطالعه، کارآیی لازم را برای تعیین اولویتهای پژوهشی در گروههای آموزشی دارد. امید است ارائه اولویتهای پژوهشی علاوه بر هدایت موضوعات پژوهشی پیشنهادی به سوی اولویتها، مورد توجه سیاست‌گذاران، داوران و تصویب‌کنندگان طرحهای پژوهشی نیز قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک ابزار در جهت استفاده بهینه از منابع محدود مالی عمل نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Setting research priority in Shahid Beheshti University of Medical Sciences: methods, challenges, limitations
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Diversity and complexity of health related issues along with the limitation of resources make research priorities setting inevitable. In this article we report the method, problems, limitations, barriers and outcomes of the project of setting research priority in Shahid Beheahti University of Medical Sciences. Materials and Methods: This study involved 91 departments of eight schools and 830 stakeholders in 2009-10. There were five basic principles including stakeholders’ participation, situation analysis and need assessment, defining research priority topics, scoring according to the criteria, and defining priorities based on the most agreed topics. This was a modified version of the proposed model of “The Council on Health Research for Development” (COHRED). Results: The research priorities of 91 educational departments from schools of medicine, dentistry, pharmacy, nursery and midwifery, public health, nutrition, paramedical sciences, and rehabilitation were determined. 610 faculty members and 220 other health system stakeholders and health related persons outside the university were involved in this project. Finally 841 research fields and about 1900 sub-fields were defined as the research priorities. ‍Conclusion: It seems that the COHRED model is suitable for setting research priority in educational departments. We hope that research priorities lead researchers to design their proposals in accordance with the priorities and also act as a tool for policy makers to effectively manage limited resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر علی اصغر کلاهی | ali asghar kolahi


دکتر محمدرضا سهرابی | mohammad reza sohrabi


دکتر مرتضی عبداللهی | morteza abdollahi


دکتر حمید سوری | hamid soori
safety promotion and injury prevention research center, shahid beheshti university of medical sciences, yaman st, velenjak, tehran, iran. telefax 98- 21- 22439787
؛ تهران، ولنجک، خ یمن، خ پروانه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شماره 2، طبقه هفتم، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها؛ تلفن و نمابر 22439787 -21- 98
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://pajoohande.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-642&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات