فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۵۰-۲۵۶

عنوان فارسی ارزیابی مقایسه‌ای بخش‌های آموزشی-درمانی و صرفاً درمانی روانپزشکی از نظر نوع تشخیص و فرایند درمانی در بیماران اسکیزوفرنیک در بیمارستان روانپزشکی رازی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اسکیزوفرنی، به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های روانپزشکی، اکثر تخت‌های بخش‌های روانپزشکی را اشغال کرده است. در این مطالعه، فرآیند درمانی بیماران بستری در بخش‌های آموزشی-درمانی و بخش‌های صرفاً درمانی از نظر فرآیندهای تشخیصی و درمانی بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، از بیماران اسکیزوفرنی بستری در بیمارستان روان‌پزشکی رازی تهران بین سال‌های 91-1390، تعداد 300 پرونده به تصادف از بخش‌های آموزشی-درمانی (150 پرونده) و بخش‌های صرفاً درمانی (150 پرونده) انتخاب و از نظر تشخیص بیماری، نوع درمان، طول مدت بستری، میزان استفاده از شوک درمانی، سوابق بستری‌های قبلی و میزان کارایی بیماران بررسی مقایسه شدند. یافته‌ها: بیش‌ترین استفاده از داروهای ضدروانپریشی نسل اول در بخش درمانی (7/56%) و بیش‌ترین استفاده از داروهای ضدروانپریشی نسل دوم در بخش آموزشی-درمانی (7/54%) مشاهده شد (05/0>P). همچنین استفاده از روان درمانی به طور قابل‌توجهی در بخش آموزشی- درمانی بالاتر بود (34% در مقابل 3/13%). استفاده از الکتروشوک درمانی در بخش درمانی بیش از 3 برابر بخش آموزشی-درمانی بود (05/0>P). میانگین ± انحراف معیار طول مدت بستری در بخش آموزشی 35± 39 روز و در بخش درمانی 39± 58 روز بود (05/0>P). نتیجه‌گیری: بخش‌های آموزشی درمانی نسبت به بخش‌های درمانی به لحاظ برتری نوع داروی ضدروانپریشی نسل دوم، استفاده از درمان‌های روانی-اجتماعی، میزان استفاده از الکتروشوک درمانی و نیز طول مدت بستری بیماران مطابقت بیشتری با تحقیقات انجام ‌شده در دنیا دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative evaluation of educational-medical and just medical psychiatric wards in terms of diagnosis and treatment process in schizophrenic patients at Razi psychiatric hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background: Schizophrenia is one of the most important psychiatric disorders and the majority of the mental hospital beds occupied by these patients. In this study, patients suffering from schizophrenia treated in educational-medical ward or just medical wards were compared in terms of diagnostic and treatment processes. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on schizophrenic patients admitted to the Tehran Razi psychiatry hospital between 2011 and 2012. A total of 300 medical records were randomly selected from both educational-medical (n=150) and just medical ward (n=150). The selected medical records were compared regarding to diagnosis, treatment, duration of hospitalization, use of electroconvulsive therapy, history of previous hospitalization and patients efficiency. Results: First-generation antipsychotics were the most used drugs in medical ward (56.7%) and second-generations antipsychotics (54.7%) were more used in educational-medical ward (p< 0.05). The use of psychosocial treatments was considerably higher in educational-medical ward (34% vs. 13.3%). Electroconvulsive therapy was used more than three times in medical ward compared to educational-medical ward (p< 0.05). Mean (±SD) duration of hospitalization was 39±35 days and 58±39 days in medical ward and educational-medical ward, respectively (P< 0.05).Conclusion: It seems that comparing to medical wards, educational-medical wards were more consistent with new guidelines in the world regarding to excellence of second-generations, use of psychosocial treatments, use of electroconvulsive therapy and hospital stay.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فربد فدایی | farbod fadai
psychiatrist, head of department of psychiatry, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
روانپزشک، مدیر گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مینا رییسی | mina rayisi
general practitioner, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
پزشک عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

سیده مریم وحدت شریعت پناهی | seyedeh maryam vahdat shariatpanahi
psychiatrist, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran
روانپزشک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

بیژن مقیمی دهکردی | bijan moghimi dehkordi
researcher, epidemiologist, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
پژوهشگر، اپیدمیولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

ندا فرزانه | neda farzaneh
psychiatrist, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بابایی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

سیدمحسن ضمیر | seyed mohsen zamir
psychiatrist, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بابایی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-119&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات