|
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۱، شماره ۶۶، صفحات ۵-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت |
|
چکیده فارسی مقاله |
رفع فقر و کاهش نابرابری از وظایف اصلی دولت بهشمار میآید. دولت میتواند با ارائه خدمات عمومی از قبیل خدمات آموزشی وضع اقتصادی افراد را تغییر دهد و نقش مهمی در کاهش فقر و نابرابری ایفا نماید. آیا توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران بهنفع افراد فقیر و دهکهای پایین جامعه صورت گرفته است؟ این مقاله به بررسی توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران در سال 1386 میپردازد. روش تحلیل بکار رفته در این مقاله، رویکرد تحلیل وقوع منفعت است که شاید در ایران نخستین بار در این مقاله از آن استفاده شده است. برای بررسی سؤال تحقیق منحنی تمرکز منفعت، منحنی لورنز درآمد، ضریب سوئیتس و ضریب جینی بکار گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان میدهند که در مقطع ابتدایی توزیع مخارج آموزش فزاینده است، یعنی گروه درآمدی فقیرتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی ثروتمندتر دریافت نموده است. در مقطع راهنمایی، متوسطه و آموزش عالی این توزیع کاهنده است یعنی گروه درآمدی ثروتمندتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی فقیرتر دریافت نموده است. در مجموع، توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران کاهنده است، بنابراین پیشنهاد میشود موانع دسترسی افراد فقیر به خدمات آموزشی دولت شناسایی شده و مرتفع گردد تا راههای دسترسی این افراد به خدمات آموزشی هموار شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل وقوع منفعت، فقر، نابرابری، مخارج عمومی آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
The Evaluation of the Public Spending Distribution in Education Sector in Iran Using Benefit Incidence Analysis Method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Eliminating of poverty and reducing of inequality are main functions of a government. Providing public services such as education, a government could change economic condition of its people and play important role in reducing poverty and inequality. This study evaluates the distribution of public spending in education sector in Iran in 2007. The benefit incidence analysis method is used in this research. In order to examine the hypothesis, concentration curve, income Lorenz curve and Gini and the Suits coefficients have been used. The results show that the distribution of primary level education spending is increasing. It means that the share of lower deciles is greater than top deciles of the population. In secondary & tertiary level, this distribution is decreasing, meaning that the upper deciles share of the education spending is greater than lower deciles. Overall, Distribution of public spending in education sector in Iran is decreasing. It is suggested to increase educational services accessibility for low income people all barriers should be identified and eliminated. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدتقی گیلک حکیم آبادی | mohammad taghi gilak hakimabadi
کمال سعادتی | kamal saadati
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237117.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|