پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، جلد ۷، شماره ۳۲، صفحات ۴۱-۵۵

عنوان فارسی عامل‌های مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبع‌های کتابخانه‌ای دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عامل­های مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبع­های کتابخانه­ای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل می­دادند که 168 تن از آنان از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی آن با استفاده از پایایی ترکیبی (CR) به دست آمد. داده­های گردآوری شده با استفاده از فن چند متغیره مدل­سازی معادله­های ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان دادند که پنج عامل کیفیت خدمات، تسهیلات و فضای کتابخانه، کیفیت منبع­های کتابخانه­ای، خدمات پشتیبانی و زیرساخت­ها و امکانات دارای اثرگذاری­های مثبت و معنی­داری بر استفاده دانشجویان از منبع­های کتابخانه­ای بوده و در مجموع 64 درصد از واریانس میزان استفاده دانشجویان از منبع­های کتابخانه­ای دانشکده کشاورزی را تبیین کردند. هم­چنین، نتایج تحقیق گویای آن بودند که بر پایه شاخص­های برازش، ساختار کلی مدل پژوهش مورد تایید بوده و مدل نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت. بر پایه نتایج تحقیق می­توان نتیجه گرفت که بهبود کیفیت خدمات، فراهم ساختن تسهیلات و فضای مناسب، ارتقاء کیفیت منبع­های کتابخانه­ای، ارایه خدمات پشتیبانی مناسب و ایجاد زیرساخت­ها و امکانات ضروری می­توانند به طور مستقیم منجر به افزایش استفاده دانشجویان از منبع­های کتابخانه­ای شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Affecting Students Using Library Resources at Faculty of Agriculture, University of Zanjan
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this cause- effect research was to study factors affecting students using library resources. The statistical population of the research consisted of graduate students in the Agricultural Faculty of University of Zanjan who were members of the agricultural library (N=432). A sample size of 168 students was selected using random sampling technique (n=168). Data were collected applying a questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model. The data were collected and analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that five factors including: services quality, facilities and environment of library, resources quality of library, logistic services and infrasructures and equipments had a positive and significant effect on students using library resources. These factors, totally, explained about 64 percent of the variances of students using library resources. Also, the results indicated that total structure of the research model was confirmed based on the model fit indices and the theoretical model of the research was consistent with reality. Based on the findings, it was concluded that improving quality of services, providing suitable environment and facilities, increasing quality of library resources, providing appropriate supportive services and creating necessary infrastructures can directly lead to increase students using the library resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح اله رضایی |
دانشیار، دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

الهام احمدی فرد |
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)


نشانی اینترنتی http://itvhe.areo.ir/article_102956_390a12aebbcf292ffe6300b3c4d0cde4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1343/article-1343-236527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات