این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵۰-۵۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر ارائه توضیحات درمان، بر میزان اضطراب بیماران دارای پالپیت برگشت ناپذیر
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: اضطراب ‌‌دندانپزشکی یکی‌ ازدلایل مهم پرهیز افراد از درمان دندانپزشکی بوده و در دراز مدت از میزان بهداشت دهان و دندان و نیز کیفیت زندگی فرد می‌کاهد. ازسوی دیگر رخدادن اضطراب در مراجعان و تکرار آن در معاینه بیماران، بر کارایی دندانپزشکان ‌‌نیز اثر می‌گذارد. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر ارائه توضیحات درمان بر میزان اضطراب بیماران دارای پالپیت برگشت ناپذیر بود. مواد و روش ها: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 96 بیمار مبتلا به پالپیت برگشت ناپذیر دندان های پری مولر فک بالا انجام شد. افراد به صورت رندوم به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و معیارهای ورود و خروج از مطالعه رعایت شد. پرسشنامه استاندارد اضطراب دندانپزشکی قبل از مداخله به هر دو گروه داده شد و اطلاعات دموگرافیک ایشان ثبت گردید. دو گروه مورد 15 دقیقه توضیحات مربوط به تشخیص و مراحل درمان داده شد و پس از انجام درمان نیز هر دو گروه پرسشنامه مربوط را پر نمودند و جهت آنالیز آماری از آزمون T-Test  و paird T-Testِ استفاده شد. یافته ها: قبل از مداخله نمره اضطراب در گروه کنترل 46/10 و در گروه مداخله 71/11 بود (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش کلامی، اضطراب دندانپزشکی، پالپیت برگشت‌ناپذیر

عنوان انگلیسی The Effect of Verbal Explantation on Anxiety of Patients with Irreversible Pulpitis
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Background and aim: Dental anxiety is one of the important reasons for avoiding dental treatment and, in the long time it can result in decrease in oral and dental health as well as decrease in quality of life of patients. Furthermore, the presence of anxiety in the patients and its repetition in the examination of patients can also affect the efficiency of dentists. The aim of this study was to investigate the effect of verbal education on the anxiety of patients with irreversible pulpitis Material and methods: In this clinical trial, 96 patients with irreversible pulpitis of maxillary premolars referred to Khatam-ol-Anbia Specialty Clinic in Yazd, Iran were randomly studied into case and control groups. Before the start of the treatment, a verbal description of the therapeutic measures and type of devices was given to the case group patients for 15 minutes, but no verbal education was given to the control group. Patients completed the Standard Dental Anxiety Scale (DAS). The data were statistically analyzed using SPSS17 software and T-test and paired T-test. Results: Before the intervention, the anxiety score in the control group was 10.46 and in the intervention group was 11.71 (p > 0.05), and after the intervention, it was 8.65 and 8.21 respectively (p > 0.05). The rate of anxiety reduction in the intervention group was significantly more than the control group (p =0.017). Conclusions: The reduction in anxiety score in the intervention group was significantly more than the control group, which was the result of intervention and it can be said that the verbal explanation was effective in reducing the anxiety of the patients.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dental anxiety, Irreversible pulpitis, Verbal education

نویسندگان مقاله فاطمه آیت اللهی | Fatemeh Ayatollahi
Endodentic Department, Dental Faculty, Shahid Sadoughi University of medical sciences, Yazd, Iran
بخش آندودانتیک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

سید حسین رضوی | Seyed Hossein Razavi
oral and maxillofacial Radiology, Dental Faculty, Shahid Sadoughi University of medical sciences, Yazd, Iran
بخش رادیولوژی دهان و فک وصورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

مهدی تبریزی زاده | Mehdi Tabrizizadeh
Endodentic Department, Dental Faculty, Shahid Sadoughi University of medical sciences, Yazd, Iran
بخش آندودانتیک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

سپیده سپهری | Sepideh Sepehri
Dentist, Isfahan, Iran
دندانپزشک، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1457-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-2355699.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات