|
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه سبک های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این تحقیق بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولگرا، عملگرا و سبک بدون رهبری مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی استان همدان است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران (110 نفر) و دبیران تربیت بدنی مدارس استان همدان (200 نفر) تشکیل دادهاند. نمونه آماری در این تحقیق برابر با جامعه آماری بود؛ ولی 95 مدیر (86 درصد) و 164 دبیر تربیت بدنی (82 درصد) در تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری سبکهای رهبری از پرسشنامه چندعاملی رهبری(MLQ) و برای اندازهگیری تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد آلن و مییر (OCQ)استفاده شد. ثبات درونی این پرسشنامهها در تحقیق حاضر به ترتیب 76 /0r= و 78/0 r=محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب کندال در سطح 05/0 p &le استفاده گردید. نتایج نشان داد بین کلیه خردهمقیاسهای سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران و تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بیشترین رابطه معنیدار نیز بین سبک رهبری تحولگرا با تعهد هنجاری 48/0 r= و سبک رهبری عمل گرا با تعهد مستمر 40/0= r بود. ولی بین سبک مدیریت بدون رهبری مدیران با تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتههای تحقیق، مدیران مدارس با ترکیب سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا میتوانند میزان تعهد سازمانی دبیران را حفظ کنند و ارتقا دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک رهبری ، دبیر تربیت بدنی ، تعهد سازمانی ، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership Styles with Organizational Commitment of Physical Educators |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between leadership styles (transformational, transactional and non-leadership) of school administrators and commitment of P.E teachers in Hamedan province. Methodology: The Statistical population consisted of school administrators (N=110) and physical educators (N=200) in Hamedan province. Statistical sample was equal to statistical population in this study (95 administrators, and 164 physical educators). Multifactor leadership questionnaire (MLQ) and Non-leadership. Organizational Commitment Questionnaire (OCQ, Allen and Meyer) was used. Internal validity of the questionnaire was measured and values of 0.76 and 0.78 were gained respectively. For analysis of data, the following statistical methods were used: Kolmogrov- Smirnov, Spearman correlation and Kendal coefficients at level p&le 0/05. Results: The results indicated that there was a significant relationship between of transformational, and transactional leadership styles and affective, normative and continuance commitment. Moreover, the highest relationship between transformational and transactional styles was in normative (r=0/48) and continuance commitment (r=0/40). However, there was not significant relationship between non-leadership style and affective, normative and continuance commitment. Administers of schools can use transformational and transactional leadership styles for maintain and increase of organizational commitment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رحیم رمضانی نژاد | rahim ramzaninezhad دانشیار دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
مهرعلی همتی نژاد | mehr ali hematinezhad استادیار دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
رضان اندام | reza andam استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شاهرود (Shahrood university of technology)
صبا زارع | saba zare کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
نعمت الله صادق پور | nematollah sadeghpoor کارشناس ارشد تربیت بدنی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-43&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1329/article-1329-235194.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|