پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی رابطه رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی و بی انگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی
چکیده فارسی مقاله با وجود اینکه اهمیت فعالیت­های جسمانی به روشنی توسط همه پذیرفته شده، انگیزش و مشارکت در فعالیت­های تربیت­بدنی با افزایش سن کاهش می­یابد. لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی و بی­انگیزگی دانش­آموزان در فعالیت­های تربیت­بدنی می­باشد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور، 381 دانش­آموز مقطع متوسطه شهرستان بوکان به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه­های آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بین فردی (IBS) پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (78/0=α) و پرسشنامه بی­انگیزگی در تربیت­بدنی (AI-PE) شن و همکاران (2010) با پایایی (81/0=α) را پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین مولفه­های رفتار حمایت اجتماعی؛ حمایت از استقلال، حمایت از شایستگی و حمایت از تعلق با بی­انگیزگی رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد (به ترتیب؛207/0- =r ، 255/0- =r ، 216/0- =r ؛ 01/0>p). همچنین، بر اساس نتایج مدل­سازی معادله ساختاری (SEM)، رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی به میزان (21/0) بر بی­انگیزگی دانش­آموزان اثرگذار می­باشد. با توجه به اینکه، کاهش رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی می­تواند منجر به بی­انگیزگی دانش­آموزان شود، پیشنهاد می­گردد دبیران تربیت­بدنی با افزایش حمایت اجتماعی از دانش­آموزان، مشارکت آنان را در فعالیت­های تربیت­بدنی توسعه دهند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش، نظریه خود عزمی، فعالیت‌های ورزشی، دانش‌آموزان متوسطه

عنوان انگلیسی Relationship between Social Support Behavior of Physical Education Teachers and motivation of Student in Physical Education Activities
چکیده انگلیسی مقاله Despite the importance of physical activity is clearly accepted by all, motivation and participation in physical education declines with age. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationship between the social support behavior of physical education teachers and motivation (absence of motivation) of student in P.E activities. This is a descriptive and correlation study. In doing so, we chose 381 one of high school students of Bookan city through multi-level cluster random method, as statistical samples, and to fill out, the questionnaire of motivation inventory – physical education (AI-PE) of Shen et.al (2010) with reliability (α=.78), and interpersonal behavior scale (IBS) of Pelletier et.al (2008) with reliability (α=.81). For data analyzing we used the Spearman correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that there are negative and significant relationships between subscales of social support behavior (i.e. autonomy support, competence support, and relatedness support) with motivation, respectively (r=-0.207, r=-0.255, r=-0.216, p≤0.01). Also, according result of Structural equation modeling (SEM) social support behavior of physical education teachers effected on students’ motivation (0.21). According to the fact that, reduction of P.E teachers’ social support behavior may result students’ motivation, we recommend that P.E teachers increase the amount of social support, to finally improve students’ participation at school P.E activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مازیاری | mohamad maziari


سید محمد کاشف | seye mohamad kashef


میر حسن سید عامری | mir hasan seyed ameri



نشانی اینترنتی http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1329/article-1329-235083.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت ورزشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات