پژوهش در برنامه ریزی درسی، جلد ۲، شماره ۲۰، صفحات ۶۱-۷۳

عنوان فارسی تأثیر یادگیری مغز ـ محور(B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری «مغزـ محور» ( Brain-Based Learning) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی است. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و طرح گروه کنترل نابرابر استفاده شده است. آزمودنی‌ها تعداد 52 دانش‌آموز پسر کلاس پنجم شهر بیرجند که به انتخاب پژوهش گر در دو گروه آزمایش وکنترل جای داده، سپس به آموزگار کلاس آزمایش طی 5 جلسه آموزش‌های لازم داده شد. همچنین به اولیا و سایر عوامل مدرسه طی 3 جلسه آموزش مرتبط با یادگیری مغز محور داده شد. محیط یادگیری نیز براساس مؤلّفه‌های تأثیر گذار (رنگ کلاس، تغذیه، آب، رایحه طبیعی و موسیقی) تغییراتی اعمال شد. سپس معلم گروه آزمایش آموزش‌های ریاضی خود را براساس اصول یادگیری مغز محور در مدت سه ماه آموزش داد. برای هر دوگروه (آزمایش وکنترل) پیش آزمون و پس آزمون نگرش براساس مقیاس لیکرت و پیشرفت تحصیلی را براساس جدول دو بعدی هدف/ محتوا و سؤالات تیمز تدوین و اجرا شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که یادگیری مغز محور بر نگرش و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان تأثیر قابل توجه و معناداری داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی ریاضی، نگرش، یادگیری مغز ـ محور

عنوان انگلیسی The effect of Brain-Based Learning (B.B.L) on Attitude & Academic Achievement of students in Mathematic
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to examine the effect of brain - based learning on the attitude and academic achievement of 5th grade primary school students. The method of this study was semi - experimental, and the non - equivalent control group design was used. The participants were 52 boys who were categorized into experimental and control groups based on the researcher's preference. The teacher of experimental group received five sessions of education. On the other hand, parents of students and other School`s administrative members received 3 training session based on brain-based learning. Based on effective factors as color, nutrition, music, water and natural smell, the learning environment had also changed. Then, focusing on brain-based learning method, the teacher of experimental group provided students with mathematic education during a three month program. Both groups received the attitude and academic pre and post tests. The results indicated that brain - based learning meaningfully affected the students' attitude and academic Achievement in mathematics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی حسنی | mehdi hasani
birjand
بیرجند

رضا دستجردی | reza dasjerdi
birjand
بیرجند

مجید پاکدامن | majid pakdaman
qaen



نشانی اینترنتی http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/browse.php?a_code=A-10-617-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1325/article-1325-234397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش تدریس
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات