|
پژوهش در برنامه ریزی درسی، جلد ۲، شماره ۲۰، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی، به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی، انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کتابها، مجلات و نوشتههای مرتبط با موضوع پژوهش بود که جهت نمونهگیری نیز به علت کثرت منابع در این حوزه از مکتوبات چاپی و دیجیتالی که برای محقق قابل دسترسی بود، استفاده شد. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از نمونه فیشهایی که به وسیله پژوهشگر طراحی شده بود استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که دو ریشه و مبنای فلسفی عمده تعلیم و تربیت چندفرهنگی عبارتند از: پست مدرنیسم و نظریه انتقادی. بر اساس نتایج تحقیق مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی عبارت بود از: اعتقاد به نسبیت گرایی، رد هرگونه حقیقت ثابت (مطلق) و در مقابل اعتقاد به حقایق محلی مبتنی بر مشاهدات عمومی مردم یا قراردادهای روش شناختی و پژوهشی عالمان و دانشمندان، رد دانش عینی یا عینیت گرایی و به جای آن قبولی نظریه ذهنیت متقابل؛ نفی قطعیت ها و جزم اندیشیهای پوزیتیویستی در حوزه روش شناسی متدولوژی علمی؛ نفی مرزبندیهای تصنعی میان رشتههای دانش بشری و به جای آن طرفداری از رویکرد میان رشته ای در علوم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Epistemological Foundations of Multicultural Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to investigate the epistemological foundations of multicultural education. Qualitative method of the kind of philosophical research and conceptual analysis was applied. Related books, magazines, and writings included the realm of the research for collecting the information; moreover, accessible published writings and electronic books were used, too, due to the vast numbers of the sources in the field. In order to collect the data, researcher-designed receipts were utilized. By means of content analysis, content interpretation, and theoretical inference, data were analyzed. The research findings indicated that the two major philosophical and fundamental roots of multicultural education were as: Post-modernism and Critical Theory. The research' results, also, suggested that believing in relativism, rejecting any fixed (absolute) truth, believing in local truth based on public observation or methodological principles or scholars' and scientists' researches, rejecting the idea of objective knowledge or objectivity and accepting the theory of mutual understanding, rejecting absolutism and accepting positivistic methodology in the realm of scientific methodology, neglecting the artificial boundaries between the disciplines of human knowledge and supporting the interdisciplinary approach were the epistemological foundations of multicultural education . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جلال غریبی | jalal gharibi دانش آمخته دکتری تخصصی گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
هاشم گلستانی | hashem golestani استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان خوراسگان ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
ابراهیم جعفری | ebrahim jafari استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/browse.php?a_code=A-10-191-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1325/article-1325-234392.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تعلیم و تربیت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|