این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش حقوق خصوصی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۶۵-۹۴

عنوان فارسی شرایط، قلمرو و آثار فقهی و حقوقی ریاست زوج در رابطه با زوجه
چکیده فارسی مقاله ا آنکه حاکمیت از آن خداوند متعال میباشد و اصل، عدم سلطهی انسانی بر انسـان دیگـراست، اما بهموجـب آیـهی 34سـوره نسـاء و مـادهی 1105قـانون مـدنی در رابطـهی زوجیـت،ریاست از آن شوهر میباشد؛ اما این امتیاز به معنای سلطه و حکمرانی بی حد و مـرز شـوهر بـرهمسر خود نیست، همانگونه که بسیاری از فقها بیان داشتهاند: »مقصود از تعبیر )الرجال قوامـونعلی النساء( استبداد، اجحاف و تعدی نیست، بلکـه منظـور رهبـری واحـد و مـنظم بـا توجـه بـهمسئولیتها و مشورتهای لازم است«. ضـمن آنکـه براسـاس اصـول اولیـهی اخلاقـی و قواعـدمسلم فقهی )قاعـدهی لاضـرر( مـیتـوان گفـت، ریاسـت و قوامیـت مـرد در وهلـهی اول یـکمسئولیت و وظیفه تلقی شده و در مرحلهی بعد بهصورت یک موقعیت برتر و دارای امکانـات واختیارات ویژه بهمنظور فعلیت بخشیدن بـه وظـایف ناشـی از ایـن مسـئولیت، مـورد توجـه قـرارمیگیرد و ریاست شـوهر هیچگـاه مایـهی کمـال و فضـیلت مـرد و دسـتاویز اجحـاف بـر زن وکاستی ارزش و کرامت انسانی او نیست و مرد برای عهدهدار شدن این مسئولیت بایستی شرایطو اوصافی داشته باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قوامیت، ریاست زوج، زوجه، تمکین، تأدیب،

عنوان انگلیسی Husband Mastery over Wife, Legal Effects as per the Islamic Jurisprudence, Conditions and Limits
چکیده انگلیسی مقاله According to Holy Quran sovereignty is for God (Verse 40, YousefSurah) and in principle no human enjoys dominance over the other.Nonetheless, according to Verse 34-Alnesa Surah of Quran and similarlyArticle 1105 of Iran’s Civil Law, directorship is for the husband in domesticrelations. However, this does not purport to unconditional predominance ofhusband over his wife and according to many Islamic jurists, the implicationof the Quran reading “Husband shall superintend the wife” may not betranslated as men's despotism, cruel it your injustice. Instead, the purpose isprescription of a unified regulated leadership with respect to [household]responsibilities and subject to consultation [with wife]» (Shirazi, Makaremand others, 2006, vol. 4, 471). Furthermore, under moral principles and asper the concrete rules of Islamic jurisprudence namely the rule of“Prohibition of Harm” stipulated in principle 40 of Iran’s constitution, “Noindividual may excersise his/her rights as a mean of damaging others”, all ofwhich imply that directorship and superintendence of a husband accountsprimarily and in essence as a “duty” and not merely a sole priviledge. It isonly then we may consider such privilege for the husband to enjoyauthorities required to carry out duties arising out of his position.Directorship of husband does not account for devaluation of wive’s humandignity or husband's primacy or superiority over his wife. For taking up suchposition husband shall need to have competence based on which he finds arestricted capacity to perform meaning that his authorities are bound tolimits
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد پروین |
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

وحیده حسینی |
دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه علم و فرهنگ
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)


نشانی اینترنتی http://jplr.atu.ac.ir/article_2238_993812e98939329a33d7655c4bfce5a5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1322/article-1322-233862.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات