این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش حقوق خصوصی، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۹-۴۲

عنوان فارسی جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده «۴۶» قانون تجارت الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله چکیده در «حقوق اروپا» و «کامن‌لا» بر مبنای حمایت از مصرف کننده، با شروط غیرمنصفانه قراردادی از طریق قوانین خاص مبارزه می‌شود. در حقوق داخلی خلأ چنین مقرراتی کاملاً مشهود است. از طرفی طبق قواعد عمومی قرارداد‌ها و اصول حقوقی این شروط «صحیح» به نظر می‌رسند. ماده «46» قانون تجارت الکترونیکی شروط غیرمنصفانه به ضرر مصرف کننده را موثر ندانسته است، اما این ماده به دلیل خاص بودن و مبنای حمایتی از مصرف کننده الکترونیکی قابل تسری به سایر موارد نیست و استفاده از خود «انصاف» با هر عنوانی به دلیل نداشتن ضمانت اجرا نیز ممکن نیست. مضافاً اصل آزادی قراردادها و حاکمیت اراده طرفین و لزوم قراردادها حکم به صحت اینقبیل شروط می‌دهند، اما دادرسان به هنگام رسیدگی به دعاوی متعاقب این قراردادها، می‌توانند راهی منطبق با عدالت بجویند. در این مقاله تلاش می‌شود تا ضمن معرفی شروط غیرمنصفانه و بررسی وضعیت آن در حقوق داخلی، نگاهی به حقوق اروپایی به ویژه دستورالعمل «93/13/EEC» اتحادیه اروپا نیز داشته باشیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Unfair Terms in Iranian Law in View of Article “46” of Iranian Electronic Commerce Act
چکیده انگلیسی مقاله In European law and Common Law, on the basis of consumer protection, unfaircontractual terms are subject to specific regulation. In domestic law, lack ofsuch regulation can clearly be observed. According to general principles ofcontract law, these terms seem to be valid. As far as article “46” of ElectronicCommerce Act of I.R.Iran is concerned, unfair terms, which are harmful toconsumers, are not effective. Nevertheless, due to the specific and protectivebasis of E-consumers, this provision does not apply to other cases, andtherefore, it is not possible to refer to fairness under any rubric due to the lackof enforceability. In addition, although the principle of freedom of contract, thetheory of the ‘will’ parties and the necessity of contract indicate the validity ofthese terms, judges, in litigation, could deal with dispute resolution based onfairness. The Unfair Terms in Consumer Contracts Directive 93/13/EEC isEuropean ::union:: Directive (then called European Economic CommunityDirective) which governs the use of surprising or onerous terms used in order todeal with consumers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم تقی زاده |
دانشیار حقوق خصوصی دانشگاه پیام نور

افشین احمدی |
دانشجوی دکتری حقق خصوصی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jplr.atu.ac.ir/article_1308_2f9633e488c557b661dbab59dfa53ad6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1322/article-1322-233818.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات