|
تاریخ و تمدن اسلامی، جلد ۱۵، شماره ۲(پیاپی ۳۰ پاییز و زمستان ۱۳۹۸)، صفحات ۳۳-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سَنجه فلسفی جهاد: فارابی |
|
چکیده فارسی مقاله |
فارابی در بسیاری از مقولههای سیاسی، از جمله جهاد اسلامی، آغازگر بحث نظاممندِ فلسفی بوده است. دیدگاه وی باید در دو سطح لفظی (حضور واژگانی جهاد در متن) و محتوایی (نسبت مفهوم جهاد با فلسفه نظری) تبیین شود. این امر باعث بروز پیچیدگیها و دشواریهایی در خوانش متون فارابی شده است، چنانکه میتوان از چهار دیدگاه در میان فارابیپژوهان معاصر سراغ گرفت. در یک سوی این طیف فارابی مدافع، و در سوی دیگر، مخالف جهاد توصیف شده است. مقاله حاضر میکوشد ضمن بررسی تحلیلی دیدگاههای چهارگانۀ فوق، روایی و ناروایی هر یک از آنها را بسنجد، شکل مُتقنتری از آنها را صورتبندی کند و در نهایت در چارچوبی مقایسهای موجهترین خوانش را برگزیند. نگارندگان، همراه با عدهای از فارابیپژوهان، ضمن توجیه و تفسیر واژگان مربوط به جهاد در آثار فارابی، به این نتیجه رسیدهاند که در فلسفۀ نظری فارابی با توجه به سیاستشناسی و دینشناسی وی صورتبندی هرگونه دفاع فلسفی از جهاد ممکن نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فارابی، جهاد، جنگ عادلانه، فلسفه سیاسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Al-Farabi: A Philosophical Evaluation of Jihad |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Al-Fārābī was a pioneer in the philosophical discussions on jihad, like many other political categories. His point of view should be explained in both literal- lexical presence of jihād in the text and also content level - the relationship between the concept of jihād and theoretical philosophy. The explanation has led to bringing about certain complexities and difficulties in reading Al-Fārābī’s texts. As far as we know, there are four opinions among contemporary commentators. On the one hand, Al-Fārābī is introduced as a defender, and on the other hand, he is considered to be an opponent of jihād. This paper seeks to study analytically the above views, to evaluate the most plausible form of their views, to examine their validity and inaccuracy, and finally, to move towards the most justified reading in a comparative framework. Justifying the presence of the lexical of jihād in Al-Fārābī’s works, the authors conclude that Al-Fārābī’s theoretical philosophy, focusing on his politics and theology, precludes the justification of any philosophical defense of jihād. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیرحسین امامی کوپایی | دانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سعید عدالت نژاد | بنیاد دایره المعارف اسلامی
رضا نجف زاده | استادیار گروه علوم سیاسی. دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhcin.srbiau.ac.ir/article_15550_9fe15981302e32d42167b44650ab705d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/678/article-678-2332534.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|