|
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۲۹۱-۳۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
به کارگیری متدولوژی سیستمهای نرم در آموزش علم اطّلاعات و دانششناسی و ارائه الگوی جایگزین مبتنی بر هستاننگاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
بازخوانی متون متأخّر و معتبر حوزه علم اطّلاعات و دانششناسی، از وجود برخی مسائل بنیادین در فرایند آموزش این رشته حکایت دارد. از آنجاکه عوامل مختلفی از جمله اساتید، دانشجویان، گروههای آموزشی و متن و محتوا در این فرایند نقش ایفا میکنند، تصمیمگیری جهت رفع موانع موجود از مسائل پیچیده به شمار میرود. از این رو در فاز اوّل پژوهش حاضر از متدولوژی سیستمهای نرم، که تکنیک حل مسائل پیچیده محسوب میگردد، بهره گرفته شد. متدولوژی سیستمهای نرم از روشهای تحقیق در عملیات (اقدام پژوهی) به شمار میرود و از لحاظ رویکرد پژوهش، روش کیفی است. در فاز اول پژوهش، بر اساس هفت گام چک لند، ابتدا شرایط مسأله ساز شناسایی شد، تصویر گویا بر اساس الگوی عمومی آموزش گیج و برلاینر شکل گرفت. تعاریف ریشهای در قالب مؤلفههای CATWOE بدست آمد. مدل مفهومی ترسیم و با استفاده از نظرات خبرگان اعتبارسنجی شد. سپس مدل مفهومی با شرایط واقعی تطبیق داده شده و در آخر پیشنهادات لازم جهت اعمال تغییر تبیین ارائه گردید. با بهره مندی از مراحل هفتگانه متدولوژی سیستمهای نرم، ابتدا تصویر روشنی از فرایند آموزش رشته و مسائل مبتلابه در اکوسیستم مربوطه به نمایش درآمد و مدل نهایی حاصل از تجمیع سه هستاننگاری فراگیر، مدرّس و محتوای آموزشی حاصل شد. در پایان مدل پیشنهادی با ضریب توافق کاپا بالای 90 درصد مورد تأیید خبرگی قرار گرفت. به منظور اجرایی نمودن مدل کلان حاصل شده، الگوی معنایی مبتنی بر هستاننگاری طراّحی و با زبان OWL2 پیادهسازی شد. مدل مفهومی بدست آمده از متدولوژی سیستمهای نرم با تایید و توافق خبرگی، نتنها قادر خواهد بود مسائل مطرح در آموزش علم اطّلاعات و دانششناسی را پاسخ دهد بلکه میتواند به عنوان مبنایی برای پژوهشهای آتی در جهت طراحی و پیادهسازی نظام آموزش معنایی در رشتههای مختلف نیز قرار گیرد. مدل معنایی آموزش، مفهومی با ابعاد و مؤلفههای گوناگون است که کاملاً عملیاتی و قابل پیادهسازی بوده و میتواند مورد توجّه سیاستگذاران، طراحان و بازیگران حوزه آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در طراحی و ارزیابی نظامهای یادگیری-یاددهی قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing Semantic Model of Library & Information Science’s Eeducation, Utilizing Soft Systems Methodolgy (SSM) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Reviewing the recently published and authentic texts in the field of Library & Information Science's education indicates some fundamental problems in this pedagogic process. According to different factors dealing with the process such as professors, learners, educational department and learning resources, confronting the challenges is considered as complex issues. Therefore, in this research Soft Systems Methodolgy (SSM) was chosen to propose a comprehensive model to solve the mentioned problems. Soft Systems Methodolgy (SSM) is one of the Action Research's methods. In view of research approach, SSM's considered qualitative. Based on the Checkland seven proposed stages, problem situation was identified, and then it was expressed in the form of rich picture. Driving root definitions and CATWOE model were cleared to accomplish the conceptual model. Comparison of the conceptual model to real world, also proposing feasible and desired changes are the fifth and sixth stages of the reserach. Finally, taking action to improve the current situation in the field of Library & Information Science's education finished the procedure. Utilizing the seven steps of SSM, this resrarch draws the rich picture illustrating the process of Library & Information Science's education and its issues dealing with the related ecosystem. Accordingly, the final model consisting of three ontologies (learners, professors, and educational content) was attained. To validate the semantic model, Cohen's kappa coefficient was calculated. Pertaining to the high level of agreement coefficient, 9203/., the achieved conceptual model was approved. To utilize the comprehensive model, it was implemented by Protégé4.3 software and OWL2 language. The obtained model, approved by high level of expert agreement, not only can be an appropriate solution for the problems involved in Library & Information Science's education in Iran, but also can be considered as a pattern for future researches in designation and implementation of semantic model of education in the other disciplines. The findings indicate that the semantic model is a complex concept including different aspects and indices which can be easily implemented and noticed by policy-makers, designers and other players in designation and assessment of teaching-learning environments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیرحسام رادفر | Amir Hessam Radfar University of Tehran دانشگاه تهران
فاطمه فهیم نیا | Fatima Fahimnia the Faculty of Management at University of Tehran دانشگاه تهران
ملوک السادات حسینی بهشتی | Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) پژوهشگاه علوم و فناوری اطّلاعات ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4542-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2331726.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کتابداری و اطلاع رسانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|