آموزش علوم دریایی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۲-۶۷

عنوان فارسی ارائه مدلی برای ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاه های دولتی ایران با رویکرد فراارزیابی
چکیده فارسی مقاله ارائه مدلی برای ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی ایران با رویکرد فراارزیابی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی جامع و فراارزیابانه‌‌ای از وضعیت کنونی ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی ایران و در نهایت ارائه یک الگوی بهینه ارزیابی درونی است. بدین منظور، روش پژوهش کیفی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها، از تحلیل اسناد و گزارش‌ها و همچنین مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و دست-اندرکاران استفاده شد. جهت تحلیل داده ها، از روش کدگذاری آزاد، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده گردید. نتیجتا، مدل ارائه شده از 3 عامل اصلی بافت، محتوا و اجرا و نیز 10 بعد محوری شامل؛ بعد فرهنگی، بعد فکری-پارادایمی، بعد ساختاری، بعد کیفیت، بعد اهداف، بعد شاخص‌ها، بعد الگو، بعد قبل اجرا، بعد حین اجرا و بعد پس از اجرا تشکیل شده است و گام‌های لازم در هر بعد نیز ارائه شده است. واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، ارزیابی کیفیت، ارزیابی درونی، فراارزیابی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing a model for internal evaluation of departments of Iranian universities with metaevaluation approach
چکیده انگلیسی مقاله Developing a model for internal evaluation of departments of Iranian universities with metaevaluation approachHojat gholamzadeh Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, IranSakine shahi Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, IranHamid Farhadi rad Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, IranSeyed abbas razaviDepartment of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, IranAbstractThe present study is to meta-evaluate the status qua of higher education internal evaluation and subsequently propose a meta-evaluation model. In so doing, a qualitative design is used. In-depth Semi-structured interview was used to gather data from the informants. In addition, document analysis was conducted. To analyze data, free coding, axial coding and selective coding were used. The proposed meta-evaluation model was comprised of three primary constructs, e.g. context of internal evaluation (cultural aspect, paradigm aspect, structural aspect, and quality aspect), content of internal evaluation (model, goals, and indicators), and execution of internal evaluation (pre-execution, while execution, and post-execution). Finally, necessary steps are presented to approach meta-evaluation. Keywords: higher education, quality evaluation, internal evaluation, meta-evaluation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حجت غلام زاده |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

سکینه شاهی |
استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

حمید فرهادی راد |
استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

سیدعباس رضوی |
استادیار رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_38012_5ea7b54b8c557fe8205d1287b666225a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-2318094.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات