این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۰۱
عنوان فارسی
چگونگی بیان مضامین عرفان اسلامی در موسیقی اصیل ایرانی
چکیده فارسی مقاله
چکیده منابع موسیقی اصیل ایرانی عمدتاً جنبه های روحانی و عرفانی داشت هاند و بسیاری از ویژگی های آن مانند کمال، حال، قرینه سازی و تکرار و جز اینها، با شعر عجین اند و دارای پیوند تنگاتنگ با عرفان اسلامی. این موسیقی مبتنی بر نظامی به نام «ردیف » است، و دستگاه ها و آوا زهایی را در بر می گیرد که هر کدام از آنها بیا نکننده حالات و مضامین روحانی و عرفانی خاصی است. در این مقاله، به چگونگی بیان مضامین عرفان اسلامی در موسیقی اصیل ایرانی پرداخته می شود. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی است و بدین منظور مضامین عرفان اسلامی در موسیقی اصیل ایران و دستگاه ها و آوازهای آن تشریح م یگردد و بر اساس دیدگاه های افراد صاح بنظر، جنبه تحلیلی آن نیز مطرح م یشود. مهم ترین نتایج این تحقیق را می توان چنین برشمرد که برای بیان مضامین و حالات عرفانی، از موسیقی اصیل ایران بسیار می توان کمک گرفت درواقع استفاده بجا و مناسب از سازهای موسیقی و دیگر ابزارهای مادی، فقط در کنار جنبه های روحانی و عرفانی این موسیقی و ضمن توجه به حالات دستگاه ها و آوازها می تواند منجر به بیان مضامین عرفانی گردد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرفان اسلامی، موسیقی اصیل، ایران،
عنوان انگلیسی
The State of Expressing Islamic Mystical themes in Iranian Traditional Music
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The influence of Persian Music on inner realm is mentioned by well known Post-Islamic music theorists. Persian Music is known as a factor affect spiritual growth, moving toward perfection and purification of the soul. Since a very long period, the mystical and spiritual effects of this music have been repeatedly noted by Persian Music theorists such as Safiyeddin Ormavi; And even mystics like Emam Mohammad Ghazzali, have considered the relationship between music and mysticism. Contemporary Specialists such as Sayyed Hossein Nasr have emphasized this relationship too. The so-called “Traditional Music” in Iran, has reached us through oral instruction, and a major part of its sources contain spiritual and mystical aspects and have a close correlation with Islamic mysticism. Perfection, ecstasy, symmetrization and repetition, as well as the inseparable relation of Iranian Traditional of Music with poetry have been among the specifications of the mentioned music that jointed it with mysticism. This kind of music is based on a system called “Radif”. Radif contains “Dastgah” or modes and “Avaz” or songs, each one expresses specific spiritual and mystical themes and moods. The stages of Islamic mysticism are as follows: religion, creed, wisdom and truth. These are classified in certain Dastgah and Avaz. for example, the wisdom stage was associated with Nava (one of the 7 “Dastgah”s in Iranian Traditional Music; and these Dastgahs, along with five “Avaz”es, make a Radif-series of twelve each). Although these effects cannot be issued a general warrant, but the correct selection and usage of Dastgah for the expected themes and moods is instrumental. This article shows how Iranian Traditional Music expresses Islamic mysticism themes. This research is descriptive-analytic. The authors have described Islamic mystical themes in Dastgahs and Avazes, as well as the mentioned Music specialty context, and have analyzed the statements based on opinion of authorities. The relationship between this music and Islamic mysticism, with this aim in the article has been the in forming of correct and appropriate usage of qualitative and spiritual characteristics of Iranian Traditional Music and it’s relying on the Radif, based on its mystical themes which can be expressed. The authors have shown that Persian the mentioned Music has a great potential to help expressing Islamic mystical themes and moods. An important point that has been tried to be proved in this article is showing that how this expression was in search of spiritual possibilities of this music; Using material means, pretending to be so and the mere shaking of the head and strange gestures and the use of instruments such as Tanbour and Daf, Pretend forming a kind of music, called “mystical”. In fact, the goal is the same mystical and spiritual ecstasy that has a superior place, comparing with technique. There fore, musical instruments, physical materials and tools concern spiritual and mystical aspects of this kind of music, and paying attention to Dastgah and Avaz states, leads to expressions of Mystical themes. Also, matching Dastgahs and Avazes with Islamic mysticism stages were analyzed that however, some matches seem appropriate, but some are obscure and far from reality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Islamic Mysticism, Persian Original Music, Iran
نویسندگان مقاله
مسعود موسی پور |
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه شاهد، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
علی اصغر شیرازی | ali asghar
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_47_11.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231717.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات