این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۶۵-۸۲
عنوان فارسی
نگرهی کارکردی به جلوههای صوتی فیلم
چکیده فارسی مقاله
به مجموعهی تلاشهایی که نظریهپردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقهبندی تأثیر جلوههای صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رساندهاند، کارکردگرایی گفته میشود. علت این نامگذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تأثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دستهبندی میکنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعهی پرسشهای اساسی کارکردگرایان پیرامون مادهی خام، دامنه، فرآیند و شیوههای تأثیر جلوهی صوتی بپردازیم. از این رو ابتدا متغیرهای کیفیت فیزیکی، همگامی و همگرایی را وضع خواهیم کرد. فرض بر این است که این متغیرها، مشخصکنندهی ماهیت و چگونگی فرآیند تأثیر جلوههای صوتی، در نتیجه کارکرد (یا کارکردهای) آنها هستند. گام بعدی، آزمودن این متغیرها با مطالعهی کارکردهای شناساییشده برای جلوههای صوتی در فیلم است (شیوهها). این بررسی علاوه بر آزمودن متغیرها، ما را برای متمایز دانستن جلوههای صوتی از سایر اصوات فیلم (موسیقی و گفتار) یاری میدهد (دامنه). تلاش شده است مطالعهی جاری با ذکر نمونههایی از سینمای ایران و جهان غنیتر و کاربردیتر شود. در پایان، بهوسیلهی اجتماع متغیرها در مفهوم وضعیت انطباق، مادهی خامی نظری برای جلوههای صوتی در شکلِ فیلم طرح خواهیم کرد، چنان که ادراک نسبت میان اجزای سازندهی آن، فرآیند تأثیر جلوههای صوتی را نیز آشکار میکند
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها، نگرهی کارکردی، جلوهی صوتی، فیلم،
عنوان انگلیسی
Functional Approach to Sound Effects in Films
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Functional Approach to Film Sound, is focused on relationship between sound and story. Because of very limited scholar context about functional approach to sound effects, we have to ordain our own variables. These variables are: 1- Physical Quality 2- Correspondence 3- Convergence 4- Object of Corellations Physical quality consists mainly of fundamental concepts of acoustics. Correspondence provides an indication of relationship between sound effects and other components of narration. Correspondence may have three values: a) Synchronized component is source of sound, b) Sound is parallel to specific subjective in narration, and c) Sound is an independent element in film narration. Convergence may have two values: a) Familiarity, b) Real/Artificial. If parallel sound effect of some components of narration is a real-world sound, Convergence will be real, otherwise it’s Artificial. Object of Corellations is consists of Corespondance multiplied by Convergence. We use this concept to answer our main questions about Structure or functioning process of sound effects. We distilled these variables (also some of main functions) from Béla Balázs’s montage of sounds and Siegfried Kracauer’s Concepts (Parallelism /Counterpoint & Synchronism/Asynchronism), but we had to revise and redefine those concepts to achieve better answers about Essence of sound effects.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Functional approach, Sound Effects, Film
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_130_27.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات