این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۳۱-۴۴
عنوان فارسی
سینما و تاریخنگاری: گفتمان «گونه ی فیلم تاریخی»
چکیده فارسی مقاله
فیلم تاریخی همواره مقولهای بحثانگیز بین مورخان و فیلمسازان بوده است. در سه دههی اخیر که تولید این گونه فیلم رشد چشمگیری یافته، میزان پژوهشهایی که به فیلمهای تاریخی و یا به رابطهی فیلم و تاریخ پرداختهاند نیز افزایش یافته است. این مقاله با بکارگیری روش پژوهش کتابخانهای و اسنادی، پس از معرفی انواع فیلمهای تاریخی، به مقولهی تاریخنگاری میپردازد و دیدگاههای متفاوت مورخان، فیلمسازان و پژوهشگران را به بحث میگذارد. سپس موضوع را با طرح مطالب زیر پی میگیرد: اعتبار فیلم به مثابهی سند در پژوهشهای تاریخی و علمی، تمایز تاریخ و فیلم تاریخی، مقایسهی کار تاریخنگار با خالق فیلم تاریخی، فیلم تاریخی به مثابهی تاریخ بصری و روشهای تاریخنگاری فیلمیک. در انتها چنین نتیجهگیری میشود که رابطهی سینما با تاریخنگاری، با شکلگیری و تحول این گونه، بر مناسبات زیر استوار است: تصویرکردن وقایع، دورهها و شخصیتهای تاریخی، تحول فنآوریهای فیلم، تغییر در بینش فیلمسازان نسبت به تاریخ و تاریخنگاران نسبت به سینما، و پیدایش شیوههای جدید تاریخنگاری (از جمله «تاریخنگاری بصری» به روش فیلمیک).
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Cinema & Historiography: Historical Film Genre Discourse
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Historical Film is one the most prominent, continuous & oldest genre in film history. As a matter of fact, it has been the mere cause for so many discussions & Controversies between historians and filmmakers. Making historical films, specifically in terms of quantity of researches about this genre, has increased since 1980s. This article, after introducing all sub–genres of historical films (fiction historical films, topical films, metahistorical films and documentary historical films, compilation documentary, recreation documentaries, docudramas and docufictions), would discuss & criticize the subject from the viewpoint of different historians, researchers & filmmakers by documental & library research methods. Among these sub-genes or types of historical films, fiction films and, in certain cases, some documentary films about historical periods and figures, also the methods of representation historical facts by filmmakers, are in the center of discussions and arguments between historians and film producers. Then, the article continues the subject as followings: - The role and authenticity of film as a document in historical and scientific researches - Distinction between historiography and historical filmmaking - Comparison between activities of a historian and a historical filmmaker in relation to history - Historical film as visual historiography - The methods of filmic historiography (documentary and fiction) Today, the relation between history and film (film as a medium, as an art, as a document and as a means in training and scientific researches) has many different dimensions and characteristics: for writing or representing its own history as an audio-visual medium or as an art (film historiography), its effects on history (socially, economically, politically), the functions of film productions as historical sources or documents for history studies and historical researches (film as testimony and discourse for history) and finally, “film as a visionary truth” for pure scientific/experimental field researches. In modern historiography some historians and history scholars have begun a new method for “writing” or representing history from1990s. This new method is “visual historiography” or “historiophoty”: the representation of history and our thoughts about it in visual images and filmic discourse -this new method is suggested by Hayden White (famous American historian- b.1928, the author of “metahistory”) in an essay, historiography and historiophoty, in American Historical Review in 1988. The approaches of visual historiography (historiophoty) comes from this idea or philosophy of some contemporary historians about cinema: the films -including historical films- have affected us (historians) for many years, and we, in our turn, have affected the knowledge of history only by “words”. Now, we should represent the history by visual images and filmic discourse. Finally, the article comes to these conclusions: Developing the relationship between cinema and historiography -during formation of historical film genre- has been depended on below parameters: - Depicting historical events, periods and figures - Change in filmmakers’ viewpoints on history and historians’ viewpoints on film. - Emergence of new schools and methods in historiography (including visual/filmic method of historiography).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_128_27.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات