|
نامه آموزش عالی، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۹-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران انجام گرفت. ارائه یک نیم رخ جامع و روشن از عملکرد یک مؤسسه یا برنامه براساس خودارزیابی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها نیازمند بکارگیری فرایند ارزیابی میباشد. به این منظور از روش تحقیق ارزشیابی و اقدامپژوهی استفاده شد و با کمک پرسشنامه و چک لیست اطلاعاتی، اطلاعات مورد نیاز از مدیر گروه، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و مسئول کتابخانه به شیوه سرشماری و دانشآموختگان و کارفرمایان آنها به شیوه نمونهگیری در دسترس جمعآوری گردید. نتایج نشان داد میانگین وزنی بدست آمده در عاملهای هیأت علمی (4/2)، دانشجو (43/2)، دانشآموخته-پیامد (5/2) و پژوهش و تألیفات (4/2) با توجه به ملاکها و نشانگرهای در نظرگرفته شده نشاندهنده وضعیت نسبتاَ مطلوب گروه در عاملهای مورد نظر و میانگین عاملهای امکانات و فضاهای آموزشی (17/2)، ساختار سازمانی (92/1)، فرایند تدریس– یادگیری (11/2) و دورههای آموزشی مورد اجراء (13/2) نشاندهنده وضعیت نامطلوب گروه در عاملهای موردنظر میباشد. این نتایج حاکی از این میباشد که گروه مهندسی محیط زیست تهران در برخی ابعاد تا رسیدن به وضع مطلوب و یا هدفهای نهایی خود فاصله زیادی ندارد و این امر مستلزم برنامهریزی و ارائه راه کارهایی برای رفع نقاط ضعف خود در ابعادی میباشد که دارای ضعف میباشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کیفیت، اعتبار سنجی، ارزیابی درونی، |
|
عنوان انگلیسی |
Internal Quality Evaluation of Environmental Engineering Department of University of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research has been carried out with the purpose of Internal Evaluation of Department of Environmental Engineering, University of Tehran. Presenting a comprehensive and clear profile from a programe or an institution based on self evaluation and analysis of points of strengths, sore points, opportunities and threats calls for employing evaluation process. In this regard, the evaluation research and action research methods are used. Required information is gained using questionnaire and check list. The population from which data is collected are head of department, faculty members, students and the faculty librarian utilizing census method and graduates and their employers applying existing sampling methods. According to the applied criteria and indicators, the mean in factors of scientific board(2/66), students(2/43), graduate-outcome(2/5), and research and scientific publications(2/5) showed favorable situation in intended factors and the mean in factors of facilities and training spaces(2/15), organizational structure(1/83), learning and teaching process and implemented training courses(2/13) showed a relatively favorable situation in intended factors. These results suggest that reaching desired optimum and/or final goals is not far from expectations in Environmental Engineering Department in University of Tehran. However, it should be bear in mind that fulfilling such aim demands a thoughtful planning and employing solutions to omit sore points in needed areas |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد احمدی ده قطب الدینی | ahmadi deh ghotbaddini عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اَنار
محمدعلی عبدلی | mohammad ali مجری طرح ارزیابی درونی در دانشکده مهندسی محیط زیست
ولی الله فرزاد | عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
علیرضا کیامنش | عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.sanjesh.org/article_16516_ddccf699c44be47e859391542391c1b9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231429.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|