این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۳۵-۵۱

عنوان فارسی بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی با هوش اخلاقی مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه‌های دولتی اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش،بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیرانآموزشی و غیرآموزشی دانشگاه‌های دولتی اصفهان بوده است. روش پژوهش، همبستگی و علّی ـ مقایسه‌ای بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه‌های دولتی اصفهان هستند که در سال تحصیلی 1388- 1387 بالغ بر 347 نفر بوده‌اند. نمونه آماری 279 نفر که به طور تصادفی انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش نیمرخ هوش سازمانی آلبرشت با 49 سوال و سیاهه هوش اخلاقی لنیک وکیل40 سوال بود. روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده‌‌ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، رگرسیون چندگانه و مدل‌های چند سطحی و آمیخته بوده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که: 1. بین مؤلفه‌های هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیران آموزشی با ضریب همبستگی (239/0 = r) و بین مؤلفه‌های هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیران غیرآموزشی با (705/0 = r) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، بین میانگین نمره‌های هوش سازمانی برحسب دانشگاه، دانشکده و گروه آموزشی و بین میانگین نمره‌های هوش اخلاقی مدیران آموزشی برحسب دانشکده و گروه آموزشی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در سطح 01/0P< و بین میانگین نمره‌های هوش اخلاقی مدیران آموزشی برحسب سابقه خدمت و چند شغله بودن در سطح 05/0P< تفاوت معنی‌داری وجود دارد ولی بین میانگین نمره‌های هوش اخلاقی مدیران غیرآموزشی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، هوش سازمانی، مدیران ارشد، دانشگاه،

عنوان انگلیسی Studying and comparing the relationship between organizational intelligence and moral intelligence among academic and non-academic administrators in Isfahan public universities
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to study and compare the relationship between organizational intelligence and moral intelligence among academic and non-academic administrators in Isfahan public universities. Research method was correlative and causal –comparative. Statistical population of present research consists of all the academic and non-academic administrators in Isfahan public universities in the academic year 1387-88 who were more than 347 people. Statistical sample was 279 people who were randomly selected. Research instruments were organizational intelligence profile by Albrecht with 49 questions and moral intelligence inventory by Lennick & Kiel with 40 questions. Collected data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient, one way variance analysis, multivariate regression and multilevel and mixed models. Findings from this research suggest that:1) There was a positive and significant relationship between organizational intelligence indices and moral intelligence among academic administrators with correlation coefficient of r= 0/0239 and non-academic administrators with correlation coefficient of r=0/0705; 2) There was a significant difference among grade averages in organizational intelligence according to university, college and educational department and in moral intelligence for academic administrators according to college and educational department (p< 0.01), 3) There was a difference among grade averages of moral intelligence of academic administrators according to being tenure and having a multi-job routine (p< 0/05) and finally, there was no difference among grade averages of moral intelligence of non-academic administrators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه مختاری پور |


ایرج کاظمی |
استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_15613_5cee4b9c90a482ba1dcb799fc2186b22.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231423.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات