این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۴۹-۷۰
عنوان فارسی
بررسی و اندازهگیری وضعیت سرمایه فکری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی: مجتمعهای آموزشی دانشگاه یزد)
چکیده فارسی مقاله
از دیدگاه استراتژیک، «سرمایه فکری» یکی از محرکهای اصلی رشد و توسعه سازمانها است. این داراییهای نامشهود به منظور خلق دانش و ارتقای عملکرد مراکز آموزش عالی مورد استفاده قرار میگیرند و موفقیت این مراکز به وضعیت سرمایه فکری آنها بستگی دارد. با تمرکز بر دانشگاههای دولتی، مدیریت سرمایه فکری و مدیریت دانش بیش از پیش مورد توجه صاحبنظران و اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. رؤسا و مسئولین دانشگاههای دولتی، میبایست نقش سرمایه فکری را در شکوفایی و نوآوری آموزشی و تحقیقاتی تقویت نمایند. لذا در این مطالعه به بررسی و اندازهگیری سرمایه فکری پرداخته شده است. یافتههای پژوهش، نشان میدهد که بین سرمایه فکری در مجتمعهای مورد اشاره، تفاوت معنیداری وجود دارد و بیانگر آن است که مجتمع علوم انسانی در تمامی ابعاد به غیر از بُعد سرمایه انسانی، وضعیتی پایینتر از میانگین را دارد. از سوی دیگر، مجتمع فنی مهندسی، تنها در بعد سرمایه رابطهای، وضعیت مناسبی داشته و در سایر ابعاد، نمرهای پایینتر از میانگین کسب نموده است. همچنین نتایج حاصل از رتبهبندی مؤلفههای سرمایه فکری مبین آن است که مؤلفه مهارتهای آموزشی از بالاترین اهمیت برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating and measuring intellectual capital in universities and higher education institutes: case study of educational campuses in Yazd University
چکیده انگلیسی مقاله
From the strategic point of view, intellectual capital is a major driver for growth and development of organizations. This intangible asset is used to create knowledge and enhance performance of higher education institutes. The success of these institutes relies on their intellectual capital status. Given the focus on public universities, managing intellectual capital and knowledge has been a target of increasing attention by experts and researchers. Chancellors and administrators of public universities should support the role of intellectual capital in enabling educational innovation and research excellence. Hence, in this study we have evaluated and then measured the status of intellectual capital .Findings of the current study show significant differences in terms of intellectual capital between the investigated campuses. It was found that humanities campus had a low score in all aspects of intellectual capital except for human capital. Additionally, engineering campus had just one satisfactory score in relational capital and other aspects of intellectual capital had a less-than-average score. Besides, the result of ranking intellectual capital aspects indicates that teaching skills are of highest importance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهران نجاتی آجی بیشه | nejati آجی bisheh
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه usm مالزی
حسین منصوری |
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15191_7c04bf92f65e4cc354772a641a3ff6e5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231410.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات