این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۹۵-۱۲۶
عنوان فارسی
آموزش عالی مالزی: تحوّلات و چشماندازها
چکیده فارسی مقاله
هدف از نوشتار حاضر، ترسیم تحوّلات آموزش عالی مالزی به عنوان یکی از رقبای جدی ایران در آسیا، در دو بُعد کیفی و کمّی است. روش تحقیق در بخش تحوّلات کیفی، مطالعه اسنادی، و در بخشهای دیگر بررسی آماری است. یافتهها نشان میدهد که مالزی با تدوین دو برنامۀ موسوم به 2010 و 2020 در این بخش به دستاوردهای مهمی بویژه در توسعه ظرفیتهای دسترسی و ایجاد فرصتهای برابر نائل شده است. این کشور با پیش بینی ساختاری مستقل در وزارت علوم تحت عنوان بخش مدیریت آموزش عالی خصوصی، به نحو چشمگیری به توسعه دانشگاههای خصوصی و جذب دانشجویان خارجی رو آورده است. پنج سیاست کلان آموزش عالی مالزی عبارتند از: افزایش استقلال دانشگاهی، ارتقای کیفیت، جهش در جذب دانشجویان خارجی، نوسازی تربیت معلّم، و تغییر ساختار پذیرش دانشجو. در بخش مؤلفههای کمّی نیز در اکثر زمینهها شاهد توسعه ظرفیتها و رشد چشمگیر هستیم؛ هر چند این تحوّل، آسیبها و چالشهایی را چون عدم تعادل در نسبت استاد به دانشجو و مقوله تضمین کیفیت به همراه داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Malaysia Higher Education: Developments and its Future Outlook
چکیده انگلیسی مقاله
Malaysia higher education went through the stage of establishing the first institutions before 1957 when Malaysia gained its independence, and afterward, it has passed through four stages of development. The present study aims to illustrate both qualitative and quantitative aspects of higher education developments in Malaysia as one of Iran’s serious competitors in Asia. In the qualitative developments section, the research method is documentary study, and in other sections, the research method is statistical evaluation. The findings show that Malaysia has gained significant achievements especially in developing access capacities and creating equal opportunities through developing two programs named 2010 and 2020. This country, projecting an independent structure named “the Management Department of Private Higher Education” in the Ministry of Science, has a great tendency to develop private universities and attract foreign students. Five major policies regarding Malaysia higher education are increasing academic autonomy, quality promotion, and increase in attracting foreign students, reconstructing teacher training and restructuring student admissions. Concerning the quantitative components section, we distinguish an increase in capacities and considerable progress in most areas. However, this development was accompanied by some harms and challenges such as the inequality in the ratio of professors to students and quality assurance issues
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا ذاکر صالحی |
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15118_fec4a15ad1780b0fc8819ffa64ef331b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات