|
نامه آموزش عالی، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۶۱-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی: مطالعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این تحقیق توصیفی- همبستگی، با هدف کلی بررسی اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (58=N)، تشکیل دادند. در این تحقیق از روش سرشماری استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، از سوی پانل متخصصان و پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ برآورد شد. بر اساس یافتهها اعضای هیئت علمی، اثربخشی تدریس زیادی داشتند. یافتهها حاکی از آن بود که آنان در حیطه راهبردهای یاددهی- یادگیری از اثربخشی تدریس خیلی زیادی برخوردار بوده، در حیطههای فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی و تعامل با دانشجویان، اثربخشی تدریس زیادی داشته و در مدیریت کلاس و مدیریت دورههای کارآموزی نیز به میزان متوسطی اثربخش بودند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیرهای میزان مطالعه در زمینه تخصصی، رضایتشغلی، سابقه تدریس، اعتماد به نفس و تعداد طرحهای پژوهشی بترتیب تعیینکنندههای تدریس اثربخش از سوی اعضای هیئت علمی بودند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اثربخشی، تدریس اثربخش، اعضای هیئت علمی، خودکارآمدی تدریس، |
|
عنوان انگلیسی |
Teaching Effectiveness of Faculties: the Case of Campus of Agriculture and Natural Resources, Razi University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this census descriptive – correlation study was to evaluate the teaching effectiveness of all faculty members at Campus of Agriculture and natural Resources, Razi University (N=58). The tool used in this study was a questionnaire whose validity and reliability was estimated by a panel of experts and Cronbach's alpha. Results revealed that in general, faculties had a high teaching effectiveness. Their effectiveness in teaching-learning strategies was higher than other areas. They had a high effectiveness in laboratory management and practical operations, but they were modestly effective in classroom and training courses management. Based on path analysis, hours of study in the field of profession had the highest influence in teaching effectiveness. Job satisfaction, teaching experience, self-confidence and the number of research projects were other important determinants of teaching effectiveness by the faculties |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا پورجاوید | کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
امیرحسین علی بیگی | دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.sanjesh.org/article_15105_1b34d5e51198bfcbd13f49cab8b659e5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231368.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|