این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۱۴۱-۱۵۶
عنوان فارسی
مقایسه هوشبهر دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت در دانشگاه سلمان فارسی کازرون
چکیده فارسی مقاله
هدف از تحقیق حاضر بررسی تجربی تصورات قالبی رایج، مبنی بر تفاوت هوشبهر دانشجویان دختر و پسر و تفاوت هوشبهر افراد شاغل به تحصیل در رشتههای کم محبوبیت در مقابل شاغلین به تحصیل در رشتههای محبوبتر است. از طریق نمونهگیری هدفمند، پس از مشورت با برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون و بررسی رتبههای قبولی دانشجویان، رشته ادبیات فارسی به عنوان رشتهای کمتر محبوب و رشته فنآوری اطلاعات به عنوان رشتهای محبوب در این دانشگاه شناخته شد. از دانشجویان هر 4 پایه این دو رشته دعوت به همکاری شد. 123 تن از دانشجویان کارشناسی شاغل به تحصیل در این دو رشته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون با طرح حاضر همکاری نمودند. فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل بهطور گروهی بر این دانشجویان اجرا شد. نتایج دو اجرای آزمون T برای گروههای مستقل تفاوت هوشبهر دانشجویان دختر و پسر را رد کرد اما تفاوت در نتایج هوشبهر حاصله از آزمون کتل را در دو رشته تحصیلی تأیید نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش، هوشبهر، جنسیت، رشته تحصیلی، تصورات قالبی،
عنوان انگلیسی
Comparing the Intelligence of Students According to Gender and Field of Study in Salman Farsi University of Kazerun
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this investigation is to study the empirical examination of stereotypic ideas about intelligence differences in female and male university students, also intelligence differences in students who study unpopular course and students who study popular course. In order to this aim by purposive sampling and after counseling with professors and students of Salman Farsi university of Kazerun and after viewing the rank of students in university entrance exam, Persian language and literature was selected as unpopular course and information technology was selected as the popular course. From all 4 grades of these, two courses wanted to collaborate with this investigation. Finally 123 students from these two courses participated in this research. Form A of Cattell Culture Fair Intelligence Test III was administered gregariously. The results of independent T test didn’t confirm any intelligence differences between male and female students, but confirmed some gender difference in the intelligence that was inducted from Cattell Culture Fair Intelligence Test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا عظیم پور |
استادیار روان شناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
مرضیه جهانگیری |
دانشجوی کارشناسی روان شناسی عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
زهره کوراوند |
دانشجوی کارشناسی روان شناسی عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
مهناز منوچهری |
دانشجوی کارشناسی روان شناسی عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_14875_1162dfc16b7034e60a92f6901ecb164e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231323.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات