این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۱-۲۲
عنوان فارسی
استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت
چکیده فارسی مقاله
قرن بیست و یکم، قرن دانش بنیان نامیده شده است. در این راستا، از یک سو، نقش نظامهای آموزش عالی در تولید، اشاعه و کاربست دانش در توسعه کشورها انکارناپذیر است و از سوی دیگر، با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی در نظامهای آموزش عالی در کشورهای مختلف و ناهماهنگی این افزایش با رشد سایر عوامل دروندادها و فرایندهای نظامهای یاد شده، ارزیابی و ارتقاء مستمر کیفیت این نظامها را الزامی کرده است؛ بدین جهت و نیز برای اطمینان یافتن از اینکه نظامهای آموزش عالی در ایفای نقش یاد شده از کیفیت مطلوب برخوردارند، انجام ارزیابی مستمر نظامهای آموزش عالی ضروری شده است. به همین منظور، تدوین استانداردهای آموزش عالی اهمیت یافته است. با توجه به این امر، برخی از کشورهای صنعتی در استانداردسازی و ارزیابی آموزش عالی فعال بوده و علاوه بر آن، در سه دهه گذشته اغلب نظامهای آموزش عالی در مناطق مختلف جهان به انجام ارزیابی کیفیت مبادرت ورزیدهاند. در آموزش عالی ایران نیز، برای انجام ارزیابی کیفیت، از اواسط دهه 1370 خورشیدی کوششهایی آغاز شد. با توجه به نکات یاد شده، در این مقاله به سؤالهای زیر پاسخ داده شده است: ارزیابی استانداردسازی در آموزش عالی چه سابقهای دارد؟ تجربه ایران در ارزیابی آموزش عالی چیست؟ برای پاسخ دادن به این سؤالها، از دادههای پژوهشی موجود در سطح ملی و بینالمللی استفاده شده و ضمن بررسی پیشینه پژوهشی، تجربههای انجام شده تحلیل میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، ارزیابی، کیفیت، استاندارد، ساختارسازی،
عنوان انگلیسی
Higher Education Standards: from Ideal to Reality
چکیده انگلیسی مقاله
This century is called knowledge based century. In this regard, from one side, the role of higher education systems in production, broadcasting and application of knowledge is undeniable. From another side, considering increases in student’s population in higher education systems in different countries and the imbalance of this incrassation with other input factors and the mentioned system processes, evaluation and continuous improvement of these systems became obligatory. For this, codification of higher education standards got important. Some industrial countries were active in standardization and evaluation of higher education. In addition, in three past decade’s most of higher education systems in different areas of world had done the quality evaluation. In this regard, from middle of 1370 some attempts also have been started in Iran’s higher education. According to the mentioned points, these questions are answered in this paper; what is the history of evaluation of standardization in higher education? What is the experience of Iran in this evaluation? For answering these questions, the existed research data in the national and international level was used and while reviewing the research background, accomplished experiences will be analyzed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Higher Education, evaluation, Quality, Standard, structuring
نویسندگان مقاله
عباس بازرگان |
استاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15401_63ed3d404ec0d2f6bef12fbe056e3e4e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231296.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات