این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۱۵-۱۳۷

عنوان فارسی عوامل موفقیت تسهیم دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده فارسی مقاله چکیده: این پژوهش با هدف عوامل موفقیت تسهیم دانش در چهار مؤلفه اصلی (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به تعداد 1020 نفر است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 166 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته 20 سؤالی است که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (96=α) محاسبه و روایی آن به روش صوری بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی مانند میانگین، میانه، انحراف استاندارد، واریانس و ضریب کشیدگی؛ و آمار استنباطی مانند آزمون تی تک متغیره (برای مقایسه میانگین نمونه و جامعه) استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که در این دانشگاه وضعیت نیروی انسانی مناسب است، وضعیت ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی در حد متوسط و وضعیت فناوری اطلاعات برای تسهیم دانش مناسب نیست. در پایان بر مبنای نتایج پژوهش، پیشنهاد شد به‌منظور ایجاد فرهنگ تسهیم دانش و تشویق اعضای جامعه دانشگاهی برای شرکت در سمینار‌ها و کنفرانس‌های تخصصی، تفکر «تبادل دانش قدرت است» به جای «دانش قدرت است» جایگزین شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The success factors of knowledge sharing in Islamic Azad University of Central Tehran Branch
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to examine the success factors of knowledge sharing in four major components (organizational culture, organizational structure, human resources, and information technology) using a descriptive method in Islamic Azad University of Central Tehran Branch. The statistical population of the survey is 1020 person which is comprised of all faculty members of Islamic Azad University of Central Tehran Branch. To determine the sample size by Morgan table, 166 persons were selected through stratified random sampling method. The evaluation tool is a 20-question research-made questionnaire whose reliability was calculated through Cronach's alpha (α=96) and the validity was investigated through formal methods. For data analysis, descriptive statistics such as mean, median, standard deviation, variance and coefficient of elongation, also inferential statistics like univariate t-test (for comparison of sample mean and society) have been used. The findings showed that in this university human resource situation is appropriate, the organizational culture and organizational structure is medium and the condition of information technology is not appropriate for knowledge sharing. At the end, based on the research results, it was proposed to provide a culture of knowledge sharing and encourage members of the academic community to participate in specialized seminars and conferences, the idea of "knowledge sharing is power" rather than "knowledge is power" to be replaced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

بیژن عبدالهی |
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_21538_9de5f8e658f7ff4cead1a344be5c7d7c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231288.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات