این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۳۳-۱۵۱

عنوان فارسی تحلیل پیامدهای شناختی رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در فرایند آموزش
چکیده فارسی مقاله این مقاله با مروری بر ادبیات پیشینه و پژوهش‌های رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL)، درصدد تبیین جایگاه تکالیف نوشتاری در ارتقاء سطح یادگیری و مقایسه پیامدهای شناختی تکالیف نوشتاری متنوع است. رویکرد نوشتن برای یادگیری به معنای کاربرد تکالیف نوشتاری در حین آموزش است و بر این اندیشه استوار است که فهم و تفکر یادگیرنده با فرایند نوشتن وضوح می‌یابد و رشد می‌کند. پژوهش‌های گزارش شده در ادبیات رویکرد نوشتن برای یادگیری را می‌توان در قالب چهار فرضیه دسته‌بندی کرد: فرضیه شکل‌دهی در لحظه بیان، فرضیه جستجوی پیش‌نگر، فرضیه ژانر و فرضیه جستجوی پس‌نگر. هر یک از این فرضیه‌ها بر تبیین‌های متفاوت و گاه متضادی در خصوص رابطه نوشتن و یادگیری استوارند. لذا پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه و چه موقع کاربرد تکالیف نوشتاری در ارتقاء یادگیری اثربخش است. برای پاسخ به این سؤال، تبیین‌ها و نتایج پژوهشی در محدوده هر فرضیه تحلیل و مقایسه شدند و نتایج زیر استنباط شد: 1- تناسب بین سطح مهارت یادگیرندگان و میزان پیچیدگی تکلیف نوشتاری کاربرد تکالیف در آموزش را تسهیل می‌کند. 2- وجود سنخیت و هماهنگی بین نوع تکلیف نوشتاری و سطح هدف شناختی مورد نظر در آموزش کلاسی، تضمین‌کننده اثربخشی این تکالیف است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of cognitive consequences of writing to learn (WTL) in education process
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آمنه عالی |
استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_22049_0c02b2483e0214ea6a706f7f88585901.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231280.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات