ناتوانی های یادگیری، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۶-۲۸

عنوان فارسی مقایسه و تحلیل خطا های نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس دوره ی ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری دردانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی بود. به منظورانجام این پژوهش ابتدا دو منطقه از بین مناطق آموزش و پرورششهر تهران ، وسپس 6 مدرسه ی ابتدایی پسرانه به شیوه ی نمونه گیریتصادفی از این مناطق برگزیده شد . 75 دانش آموز عادی به صورتتصادفی و 75 دانش آموز نارسا نویس به صورت نمون ه گیری دردسترس انتخاب شدند مجموعاً تعداد 150 دانش آموز پسر پایه 5،3،4دبستان انتخاب شدند . ابزار پژوهش، آزمون محق ق ساخته سنجشخطاهای نوشتاری، نمون هی دست خط و دیکته ی دانش آموزاننارسانویس و گفتگو با والدین و معل مان این دانش آموزان بود .داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و است نباطی موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت . یافته های پژوهش نشان داد که بینخطاهای نوشتاری دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس از نظر نوعو فراوانی خطاها تفاوت معنادار وجود دارد. مقایسه ی خطاهاینوشتاری بین پای ه ها نشان داد با افزایش پایه ی تحصیلی ، میزانخطاهادر دانش آموزان عادی به طور چشم گیری کاهش می یابد ؛ امادر دانش آموزان نارسا نویس با افزایش پایه ی تحصیلی و با ادام ه یروش های مرسوم آموزشی (تکرار وتمرین )، و به دلیل مشکلاتادراکی شناختی، مشکلات نوشتاری این دانش آموزان همچنانپایدار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش آموزان نارسانویس، دانش آموزان عادی، خطاهای نوشتاری،

عنوان انگلیسی In the present research the writing mistakes of ordinary elementary school boys and those with dysgraphia, have been compared and analyzed.Research sample was taken from six boy’s elementary school which was selected randomly among educational zones of Tehran city.Sample comprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75 dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples of handwriting and dictation of both groups were collected for assessment ,and a few interviews were conducted with
چکیده انگلیسی مقاله In the present research the writingmistakes of ordinary elementary school boys andthose with dysgraphia, have been compared andanalyzed.Research sample was taken from six boy’selementary school which was selected randomlyamong educational zones of Tehran city.Samplecomprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples ofhandwriting and dictation of both groups werecollected for assessment ,and a few interviews wereconducted with teachers and parents of dysgraphicstudents. Data was analyzed using descriptive andinferential statistics and content analysis. Resultsshowed there is a significant difference between thetwo groups in the type and frequency of writingmistakes.A remarkable finding of this research isabout the result of between-grade comparisons whichshowed a substantial decrease in types and frequencyof writing mistakes in ordinary students as gradesincrease, while there was an increase or consistencyin writing mistakes over time in dysgraphic students.Thus it can be councluded that dysgraphic studentsdon't benefit from the instructions that is based ondrill and repetition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله dysgraphic students, writing mistakes, ordinary students

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jld.uma.ac.ir/article_101_31.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-231254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات