تحقیقات حسابداری و حسابرسی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۳۴-۴۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر ویژگی‌های هیات مدیره بر عملکرد شرکت در سطوح متفاوت رقابت بازار
چکیده فارسی مقاله فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت پذیری شده است. رقابت پذیری، تأثیر بااهمیتی بر فعالیت­ها و اقدامات شرکت­ها دارد. از طرفی، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان می­دهد کارایی سازوکارهای حاکمیت شرکتی می­تواند تحت تأثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی رابطه­ی ویژگی­های هیات مدیره و عملکرد شرکت با توجه به رقابت بازار می­پردازد. براین اساس، داده­های مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره­ی زمانی 1383 تا 1389 استخراج و از از الگوی رگرسیونی داده­های ترکیبی برای آزمون فرضیه­ها استفاده گردیده است. همچنین، از نسبت اعضای غیرموظف، درصد مالکیت هیأت مدیره و تعداد اعضای هیات مدیره به عنوان ویژگی­های هیات مدیره استفاده شده است. به همین منظور، شش فرضیه برای بررسی این موضوع در دو نمونه از شرکت­ها با رقابت بازار قوی و ضعیف، در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد هیات مدیره در هیچ­ یک از سطوح رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت ندارد. به عبارت دیگر، در بازار ایران، هیات مدیره فاقد کارایی لازم بوده و ارتباط آن با عملکرد شرکت تحت تأثیر رقابت بازار قرار نمی­گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The investigation of the Effect of Board of Directors Characteristics on the Firm Performance in Different Level of Market Competition
چکیده انگلیسی مقاله The process of globalization and the expansion of consumption markets and the increasing number of competitors and degree of competition, it is important to make concepts such as competitiveness. Competitiveness has significant influence over the company's activities and actions. However, studies in some countries showing that the efficiency of the corporate governance mechanisms can be influenced by market competition. Therefore, the present study was to examine the relation between board characteristics and firm performance due to market competition. Accordingly, the data needed for the study of 120 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period 1383 to 1389 and panel data regression model were used to test the hypotheses. Also, nonexecutive members of board, the percentage ownership of the board of directors and board members are used as features. For this purpose, six hypotheses to examine this issue in two companies with strong and weak market competition have been considered. The results show a significant impact on the performance of the Board of Directors of the Company does not have any competitive levels. In other words, the Iranian market, the board lacked the necessary performance and their relation with the firm performance does not affect by market competition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد خدامی پور |
دانشیار گروه حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان

رامین قربانی |
کارشناس ارشد حسابداری

جواد نیک کار |
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز

یونس بزرایی |
کارشناس ارشد حسابداری


نشانی اینترنتی http://www.iaaaar.com/article_104326_76b626d2d33c28af6b7e7c426ec90410.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/696/article-696-2312327.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات