|
ناتوانی های یادگیری، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضیدانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی در پایه ی پنجم ابتدایی انجام شد . به این منظور، بیست دانش آموزآزمون ریون و آزمون ،DSM-IV به روش نمونه گیری چند مرحله ای (قضاوت معلم، فهرست تشخیصیحل مسئله ریاضی ) از دوازده پایه ی پنج م ابتدایی شهرستان رفسنجان انتخاب شد ند. طرح پژوهش از نوعشبه آزمایشی است و گروه های کلاسی دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیمشدند. دانش آموزان با نمرات پیش آزمون و پس آزمون همتاسازی شده و گروه کنترل در طی 12 جلسه ی45 دقیقه ای با روش خودآموزی و گروه گواه به همان روش سنتی و شیو ه ی معمول آموزش دیدند . نتایجبا استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد که عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزانگروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است . می توان نتی جه گرفت که روشخودآموزی باعث بهبود عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودآموزی، حل مسئله ریاضی، اختلال یادگیری ریاضی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of self-instruction on mathematic problem solving performance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The current study aimed to investigate the effect of self instruction onmathematics problem solving performance in fifth grade students withdyscalculia in Rafsanjan city. Twenty students were selected from twelvefifth grade classes based on the following inclusion criteria: Teacher'sJudgment, Diagnostic Criteria of DSM-IV, Raven progressive matrixes, andMath Problem Solving Test. The design of the study was quasi-experimentaldesign, with pretest-post test control group design. Twelve “45–minutessessions” of self-instruction were administered for experimental group whilecontrol group was in neutral condition. Analysis of data using Analysis ofCovariance (Ancova) revealed that student’s performance in mathematicsproblem solving abilities was increased significantly in the experimentalcondition. We can conclude that self-improvement methods affectmathematical problem solving performance of students with dyscalculia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jld.uma.ac.ir/article_151_39.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-231203.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|