ناتوانی های یادگیری، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۴۵-۱۶۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش چندرسانه‌ای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش چندرسانه‌ای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن را دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوانی‌های یادگیری شهر همدان تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 24 دانش‌آموز که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل همتا شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه هنجار شده سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان و پرسشنامه سبک تبیین کودکان استفاده شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری تحت تأثیر چندرسانه آموزشی، در درماندگی آموخته شده (006/0=P، 45/9F=) و سازگاری اجتماعی(005/0=P، 13/10F=) با گروه کنترل تفاوت معنی داری نشان دادند. در نتیجه چندرسانه‌ای آموزشی سبک تبیین به صورت معنی‌داری بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر مثبت داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of multimedia learning on explaining the helplessness and social adjustment style in students with learning disability
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this study was to the impact of multimedia learning on explaining the helplessness and social adjustment style of students with learning disability.This study was a quasiexperimental that population included all students with learning disabilities.The sample consisted of 24 students were selected horizons are available at the Center for Learning Disabilities and were matched in two control and experimental groups. Two questionnaires were used for data collection, 1-including questions of students social adjustment and explaining the helplessness. The results of the analysis of covariance showed thatStudents with learning disabilities under the influence of learning multimedia,To learned helplessness (F= 9/45, P =0/006) and social adjustment (F=10/13, P= 0/005) to the control group showed no significant difference. As a result of learning multimedia explanations stylehad a positive impact significantly on helplessness and social adjustment of students with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدرسول عمادی | seyyed rasool
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

منصوره مظفری مکی آبادی | mozafari makki abadi
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jld.uma.ac.ir/article_413_80.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-231149.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات