|
ناتوانی های یادگیری، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۲۲-۱۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهی اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسهی اثر بخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکتهنویسی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته میباشد. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال دیکته، مراجعه کننده به مرکز ناتوانیهای یادگیری صدرای شهرستان تربت حیدریه در آذر ماه 1393 بود که به شیوهی نمونه گیری در دسترس انتخاب و 36 نفر به عنوان نمونهی نهایی گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (12دانشآموز روش چند حسی فرنالد، 12 دانشآموز روش تدابیر یادیارها و 12 دانشآموز گروه کنترل). ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: مقیاس تجدید نظر شدهی هوشی وکسلر برای کودکان و آزمون تشخیصی اختلال بیان نوشتاری (مؤلفهی املا) باعزت. گروه آزمایشی اول، روش چند حسی فرنالد را در 8 جلسهی 45 دقیقه ای و گروه آزمایشی دوم، روش تدابیر یادیارها را در 8 جلسه 45 دقیقه ای دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از t وابسته، آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون پیگیری LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد از ارائهی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. اما تفاوت معناداری بین روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها مشاهده نشد. لذا روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها به صورت مؤثر و مناسب و طبق اصول مدنظر موجب بهبود مشکلهای دیکته نویسی میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The comparison the effectiveness of fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictation problems elementary school third grade dictated disorder Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose research is to Comparison the effectiveness of Fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictation problems in elementary school third grade students with dictate disorder.The research is quasi-experimental with post-test and pre-test by control group. Statistical population included dictate disorder students who had referred to Sadra -TorbatHaideriyah city center for learning disabilities in November 2014. The sampling method was through convenience sampling; so from among who referred to this center for learning disabilities, 36 student were selected as final sample and were randomly separated into two experimental and control groups (12 students to Fernald multi-sensory method, 12 students to mnemonics devices method and 12 students to control group). The tools that used included: Wechsler's intelligence scale for children (WISC-IV) and Baezzat's writing expression disorder (component spelling) test. The first experimental group received 45-minutes Fernald multi-sensory method for 8 sessions and second experimental group received 45-minutes Mnemonics devices method for 8 sessions, but contorl group did not receive any intervention. Data were analyzed using dependent statistical t test, ANCOVA and LSD test .results showed that after providing Fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictate problems of the experimental group in comparison with the control group, was significant difference. Although there was no significant difference between multi-sensory instruction method and application mnemonics devices mnemonics devices. Thus, providing effective and appropriate Fernald multisensory instruction method and application mnemonics devices based on the principles improved dictate problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی حسن نیا | دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمود نجفی | استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
علی محمد رضایی | mohammad rezaei استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jld.uma.ac.ir/article_412_80.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-231148.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|