|
ناتوانی های یادگیری، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۳-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش نیز از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلالها یادگیری شهرستان تنکابن استان مازندران بودند. روش نمونهگیری سرشماری بود و همهی دانشآموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. تعداد 30 نفر از بین جامعهی مورد نظر که از شرایط پژوهش بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش برخوردار باشند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه (گروه گواه و آزمایش) جای داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خودپنداره و حساسیت اضطرابی بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار SPSS19 تحلیل شدند. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش خودپنداره و کاهش حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مؤثر بوده است (001/0< P). توجه به مسائل روانشناختی کودکان مذکور میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of social skills training on self-concept and anxiety sensitivity of students with learning disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of the present research was to determine the effectiveness of social skills training on self-concept and anxiety sensitivity of students with learning disabilities. The design of this research was experimental including a pretest, a posttest and a control group. The population included all the students infected with learning disorders who referred to learning disorders center in Tonekabon city, Mazandaran. Sampling method was census and all students of center participated in this research. Thirty people determined by entrance criterion were selected and randomly divided into an experimental and a control group. Research tools consisted of Self-Concept Scale and Sensitivity Anxiety Inventory. The experimental group received 8 sessions of group social skills training. The information obtained was analyzed using SPSS19 software and through Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results of covariance analysis method showed that social skills training is effective on increasing the self-concept and decreasing the anxiety sensitivity of students with learning disabilities (P< 0.001). Attention to the mentioned children's psychological problems can be effective in accelerating their learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبدالحسن فرهنگی | استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)
مریم عبدالعلیان | کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jld.uma.ac.ir/article_432_85.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-231137.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|