|
مکانیک هوافضا، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۳-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعهی تحلیلی مدل اصطکاک ریزلغزش تکبعدی و تعیین مرز گذر از نواحی چسبندگی به لغزش |
|
چکیده فارسی مقاله |
اصطکاک پدیده پیچیده¬ای است که در اثر حرکت نسبی سطوح تماس دارای پیش¬بار به¬وجود میآید. یکی از موضوعات مهم در مدل¬سازی اصطکاک، نحوه¬ی مدل¬سازی اثرات لغزش جزئی در مدل دینامیکی سطح تماس است. در این مقاله، به¬صورت تحلیلی به بررسی یک مدل ریزلغزش تک¬بعدی پرداخته شده است. ابتدا، معادلات حاکم بر حرکت یک سامانه ارتعاشی دارای اتصال اصطکاکی و تحت تحریک خارجی جابه¬جایی تک¬هارمونیک بیان شده است. سپس، پاسخ پایای سامانه ارتعاشی به¬صورت تحلیلی به¬دست آمده است. توابع هدف به¬عنوان معیار گذر از ناحیه¬ چسبندگی به لغزش تعریف می¬شوند. آنگاه، کمینه¬سازی توابع هدف تعریف شده، براساس روابط تحلیلی مربوط به پاسخ پایای سامانه و با استفاده از الگوریتم ژنتیک(G.A) ، اجرا می¬شود و چینش و طول¬های مربوط به نواحی لغزش و چسبندگی تعیین می¬گردند. برخلاف پژوهش¬های انجام¬شده¬ پیشین در این زمینه، با استفاده از مدل حاضر نیازی به حدس اولیه تعداد و موقعیت نواحی چسبندگی- لغزش، پیش از تحلیل سامانه نمی¬باشد. همچنین در این پژوهش، برای دو نوع توزیع نیروی نرمال، مرزهای چسبندگی- لغزش به¬کمک روش پیشنهادشده به¬دست آمده است و سپس، با استفاده از نتایج به¬دست¬آمده از مدل¬سازی اجزاء محدود، به¬خوبی، راستی¬آزمایی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چسبندگی- لغزش، نیروی عمودی متغیر، مدل اصطکاک ریزلغزش |
|
عنوان انگلیسی |
Development of One-dimensional Microslip Friction Model and Determination of Boundary Between Stick and Slip Regions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Friction is a complex phenomenon which arises due to relative motion between preloaded contact interfaces. One of the most important issues in modeling friction is the debate over the way to consider a partial slip effects in the contact interface model. In this paper, a one-dimensional micro-slip model has been studied analytically. At first, governing equations of motion of a vibrating system are obtained, which is supported by a frictional contact and excited by a single harmonic displacement. Then, steady state response of a system is determined analytically. Objective functions are defined as criteria which depict a transition from stick region to slip region. Afterwards, minimization of objective functions is implemented based on steady state analytical solution and with the aid of genetic algorithm, and so, the arrangement and the lengths of segments corresponding to stick and slip regions are determined. Despite of past researches in this field, by using the proposed model, there remains no need to guess the number and locations of stick-slip regions, before the system analysis. Also in this research, The boundaries between stick and slip regions for two kind of normal load distribution have been calculated by the proposed model, and then verified by the results obtained from finite element modeling. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stick- Slip, Variable Normal Load, Micro-Slip Friction Model |
|
نویسندگان مقاله |
حسین نجفی | hossein najafi iran university of science and technology 163-16765 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
پویا اصغری فرد شربیانی | pouya asgharifard sharabiani iran university of science and technology دانشگاه علم و صنعت سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
حمید احمدیان | hamid ahmadian iran university of science and technology دانشگاه علم و صنعت سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://measej.ir/browse.php?a_code=A-10-1592-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1273/article-1273-230698.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
دینامیک،ارتعاشات و کنترل |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|