مکانیک‌ هوافضا‌، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی طراحی کنترل کننده بهینه سیستم کنترل پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین با استفاده از کنترل کننده فازی-الگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله شناسایی و بررسی موقعیت‌های جغرافیایی و اقلیمی مختلف جهت تحقیقات علمی و مطالعات راهبردی جزء اهم مسایل شناسایی در کشورها می‌باشد. امروزه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به دلیل قابلیت‌های نفوذ، ایمنی و عملکرد بالایی که دارند در بسیاری از کشورها کاربرد گسترده‌ای یافته‌اند. عملکرد درست و دقیق این سیستم ‌ها باعث دریافت صحیح و به موقع داده ‌ها و در نتیجه دستیابی به اطلاعات مهم می-باشد. لذا داشتن یک سیستم کنترلی مناسب و بی نقص برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از الگوریتم ژنتیک جهت تنظیم کنترل کننده فازی سعی شده است یک کنترل کننده هوشمند جهت کنترل مسیر هواپیماهای بدون سرنشین در شرایط مختلف مسیر ارائه گردد به نحوی که سیستم بهینه‌ترین حالت پرواز را داشته باشد. در این روش ابتدا با استفاده از تئوری الگوریتم ژنتیک پارامترهای توابع عضویت و قوانین فازی کنترل کننده فازی جهت کنترل پرواز هواپیما در طول مسیر طراحی شوند که در نتیجه باعث مینیمم شدن حداکثر جهش و همچنین خطای حالت ماندگارسیستم می‌گردد. در ادامه با ارائه یک مدل خطی از هواپیمای بدون سرنشین و شبیه سازی آن، عملکرد درست روش مذکور مورد بررسی قرار گرفته و با روش های رایج مقایسه و نتایج ارائه گردیده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Optimal control of an Unmanned Aerial Vehicle using Fuzzy- Genetic Algorithm controller
چکیده انگلیسی مقاله Identification and analysis of geographic and climatic conditions for scientific researches and strategic studies is one of the main issues in countries. Nowadays, the use of Unmanned Aerial Vehicle because of its safety and high performance has been widely used in many countries. Exact action of this system leads to obtain accurate data and thereby achieve critical information. Therefore, an appropriate control system and perfect control of the drone is important. In this paper, an intelligent control using Fuzzy- Genetic Algorithm is presented on longitudinal flight dynamics of an Unmanned Aerial Vehicle. In this approach, all the membership functions and fuzzy rules are extracted from genetic algorithm method to minimize the error function between the reference signal and the output of the plant. Finally, an example is illustrated to compare the proposed method with classical PID controller.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح اله دوست حسینی | rohollah dosthosseini
department of electrical and computer eng., yazd university, pazhuhesh str., yazd, iran
یزد،ب پژوهش، دانشگاه یزد، دانشکده برق و کامپیوتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://measej.ir/browse.php?a_code=A-10-1699-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1273/article-1273-230679.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دینامیک،ارتعاشات و کنترل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات