این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۴، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۵

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در رابطه با ضایعات زخمی حفره دهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بهداشت دهان یکی از مؤلفه های اصلی سلامت عمومی و کیفیت زندگی افراد است و با تشخیص به موقع بیماری­های دهان، پیش­آگهی و درمان آن­ها تسریع می­شود. لذا این مطالعه با هدف مداخله و ارزیابی آگاهی، عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در ارتباط با ضایعات زخمی حفره دهان طراحی و اجرا شد. مواد و روش­ها:این مطالعه به صورت مداخله­ای نیمه تجربی با برگزاری دوره­های بازآموزی روی 75 نفر از پزشکان عمومی شرکت کننده در مرکز توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه استاندارد شده در دو قسمت بود؛ قسمت اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی و قسمت دوم، شامل سه بخش آگاهی، عملکرد و نگرش درباره زخم حفره دهان بود.تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نسخه 20 نرم­افزار SPSS، t-test و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها:میانگین نمره آگاهی آکادمیک، آگاهی کلینیکی، نگرش و عملکرد پزشکان بین سه زمان پس از مداخله اختلاف معناداری نشان داد(001/0 P≤). نمره نگرش و عملکرد با سن (001/0 P=و 03/0P=) و مدت طبابت (002/0 P= و 02/0P=) رابطه مستقیم اما با تعداد معاینه بیمار در روز (61/0P=و 29/0P=) رابطه معنادار نداشت.همچنین نمره آگاهی آکادمیک و کلینیکی با سن (92/0 P=و 59/0P=)، مدت طبابت (93/0 P=و 92/0P=) و تعداد معاینه بیمار در روز (77/0 P=و 85/0P=)رابطه معنادار نداشت. نتیجه­ گیری: با توجه به تاثیر مثبت مداخله در این مطالعه، ارتقای آگاهی پزشکان و پرسنل خدمات بهداشتی-درمانی با استفاده از برنامه­های آموزشی مدون و ترکیبی ضمن خدمت و مدل­های تغییر رفتار به عنوان یکی از عوامل موثر در پیشگیری از ضایعات حفره دهان ضروری می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Educational Intervention on Knowledge, Practice, and Attitude of General Practitioners Regarding Lesions of the Oral Cavity
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Oral hygiene is one of the main components of public health and people’s quality of life which by early diagnosis of oral diseases, their prognosis and treatment will be accelerated. Therefore, the present study aimed to intervene and assess the knowledge, performance, and attitude among general practitionersregarding the oral cavity lesions. Materials and Methods: The current quasi-experimental research was performed on 75 general practitioners participating at re-training courses at the Medical Education Development Center of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. The data collection tool was a structured questionnaire consisting of two sections. The first section contained demographic information and the second included knowledge, performance, and attitude regarding oral lesions. The obtained data were analyzed in SPSS software (version 20) using the t-test and Pearson's correlation coefficient. Results: The results of the present study indicated that the mean score of academic and clinical knowledge, attitude, and practice of general practitionersshowed a significant difference among the three post-intervention periods (P≤0.001). According to Pearson's correlation coefficient test, the mean score of attitude and practice showed a statistically significant relationship with age (P=0.001, P=0.03) and duration of medical practice (P=0.002, P=0.02); however, there was no statistically significant relationship with the number of patient visits per day (P=0.61, P=0.29). Furthermore, no significant relationship was observed between academic and clinical knowledge with age (P=0.92, P=0.59), duration of treatment (P=0.93, P=0.92), and the number of patient visits per day (P=0.77, P=0.85). Conclusion: Considering the positive impact of the intervention in the current research, one of the effective factors in the prevention of oral cavity lesions is the promotion of general practitioners and health-care personnel's knowledge through in-service and integrated training programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرناز دزفولی | Mehrnaz Dezfouli
Dentist, Isfahan, Iran
دندانپزشک، اصفهان، ایران

فاطمه رشیدی میبدی | Fatemeh Rashidi meybodo
Assistant Professor, Department of Oral & Maxillofacial Diseases, School of Dentistry, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استادیار، گروه بیماری های دهان و دندان، دانشکده دند‌ان‌پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

ایل ناز احرامی | elnaz Ahrami
Postgraduate Dentistry, Department of Orthodontics, School of Dentistry, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دستیار تخصصی، گروه ارتودنسی، دانشکده دند‌ان‌پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

هاجر شکرچی زاده | Hajar shekarchizadeh
Assistant Professor, Department of Community Dentistry, School of Dentistry, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استادیار، گروه جامعه نگر، دانشکده دند‌ان‌پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmds.mums.ac.ir/article_14640.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/15/article-15-2306618.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات