|
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۷، شماره ۳۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی فرایند بلوغ کودکان در قصۀ پریان «آهوی شل» با تأکید بر نظریات برونو بتلهایم |
|
چکیده فارسی مقاله |
روانکاوان و روانشناسان مکاتب گوناگون، قصههای پریان را برای مقاصد روانکاوانۀ خویش تجزیه و تحلیل کردند. برونو بتلهایم از شاگردان مکتب فروید میکوشد نشان دهد که قصههای پریان چگونه با کمک صورتهای خیالی، فرایند رشد سالم انسان را شکل میدهند و گذراندن مراحل این رشد را برای کودک جالب، باورپذیر و مفید میسازند. قصۀ «آهوی شل» با بیانی نمادین به کودک کمک میکند که چگونه با دو احساس متضاد عشق و نفرت نسبتبه پدر و مادر، کنار بیاید و تصویر چهرۀ مهربان پدر و مادر برای او حفظ شود. ترک خانه از سوی دو کودک بهمعنای این است که فردیت و استقلال ذهنی و روانی مستلزم ترک محیط خانه است. فرار از دست دیو، نمادی است از اینکه کودک خطرهای زمان بلوغ را بهصورت موجودات آزاردهندۀ خیالی میبیند. خواهر و برادر نمادی هستند از اینکه انسان باید گرایشهای متضاد انسانی و حیوانی را در درون خود یکپارچه کند تا به رشد واقعی دست یابد. بلعیدن خواهر از سوی نهنگ نشاندهندۀ یک مرگ غیرواقعی برای رسیدن به هستی برتر است. پیشفرض مقاله این است که «جایگزینسازی»، «اصلاح و تلطیف کشمکشها و تعارضهای عمیق روانی»، «فردیت و استقلال هویتی»، «برونافکنی روانی»، «یکپارچهسازی شخصیت»، «نظمپذیری ذهنی، روانی و اجتماعی» و «پرورش تخیل» از مهمترین کارکردهایی است که میتوان از قصۀ «آهوی شل» انتظار داشت. به این ترتیب قصههای پریان توانایی آن را دارند که مشکلات اساسی فرایند بلوغ کودکان را بهشکلی مخیل و با بیانی غیرمستقیم مطرح و درنهایت، حل کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Study on the Childhood Maturity Process in the Fairy Tale of Limped Deer through Bruno Bethlehem's Perspective |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Psychoanalysts and psychologists of different schools have analyzed fairy tales for psychoanalytic purposes. Bruno Bettelheim, a Freudian thinker, seeks to show how fairy tales, using imaginary faces, shape the process of healthy human development and make the process of development interesting and acceptable for the child. The Limped Deer tale helps children figuratively to learn how to manage the two conflicting feelings of love and hatred toward their parents and to preserve the image of the loving parents. In the story, when children leave home, it means that self-care and individualism require leaving home. Running away from the demon is a symbol of the child's conceptualization of the dangers of adolescence as imaginatively disturbing creatures. Siblings are symbols of the need to assimilate conflicting human and animal tendencies within themselves to achieve real development. The whale swallowing the sister represents an unreal death to reach a higher existence. "Replacement", "adjustment and modernization of deep psychological conflicts", "individuality and identity independence", "psychological extraversion", "personality integration", "mental, psychological and social order", "the cultivation of the imagination" are all the most important functions which are extracted from the Limped Deer. Therefore, it is concluded that fairy tales can address the fundamental problems of the child's maturity process figuratively and resolve them in an imaginative and indirect way. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معصومه یاسمی فر | Masoume Yasami far Islamic Azad university Khorram Abad lorestan دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد
مسعود سپهوندی | masood Sepahvandi Islamic Azad University Khorram Abad Lorestan دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآبادلرستان
محمد خسروی شکیب | Mohammad Khosravi Shakib Associate Professor of Persian Language and Literature -Lorestan University- The Visiting professor of IslamicAzad University Khorram Abad Lorestan دانشیار زبان و ادبیات دانشگاه لرستان .و استاد مدعو دانشگاه آزاد خرم آباد لرستان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--43669-12&slc_lang=&sid=11 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
|
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|