|
پژوهشنامه ادیان، جلد ۱۳، شماره ۱ (۲۵ بهار و تابستان ۱۳۹۸)، صفحات ۲۱۹-۲۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
زردشت و آموزههای او در نوشتههای مکتب آذرکیوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
آذرکیوان و پیروانش در قرن دهم هجری، بنیانگذار فرقهای بودند که آنها را «ایزدیان و یزدانیان و آبادیان و سپاسیان و هوشیان و انوشگان و آذرهوشنگیان و آذریان» نیز نامیدهاند. به دلیل توجه آذرکیوانیان به حکمت اشراق و سنت ایران باستان، آذرکیوان را عارفی زرتشتی و احیاءکنندۀ سنت کهن ایرانی و زبانهای ایران باستان دانستهاند. همچنین اکثر محققان بر این باورند که آذرکیوان یکی از موبدان زرتشتی فارس بود که به هند سفر کرده و در آنجا آثاری را پدید آورده است. در این مقاله به بررسی مطالبی که دربارۀ زردشت و عقاید زردشتیان در متون بازمانده از آذرکیوانیان آمده است، پرداخته میشود. آنچه که آذرکیوانیان دربارۀ زردشت و زردشتیان در کتب خود نقل کردهاند، از منابع اسلامی و برخی کتب فارسی زردشتی است و هیچ مطلبی را مستقیماً از متون اوستایی یا فارسی میانه نیاوردهاند. از نوشتههای ایشان هم چنین پیداست، با اینکه آذرکیوانیان تردیدی در نبوت زردشت نداشتند، اما خود را پیرو زردشت و آموزههای او نمیدانستند و خود را از زردشتیان رسمی جدا میکردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آذرکیوان، دساتیر، زرتشتیان، حکمت الاشراق، |
|
عنوان انگلیسی |
Zarathushtra and His Doctrine in the Azar Keivan’s Texts |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Āzar-kayvān and his disciplines were founder of a sect in the 10th century which was famed as “Izadiyān, Yazdāniyān, Ābādiyān, sepāsiyān, Hušiyān, Anušagān, Āzarhušangiyān and Āzariyān”. Due to the attention of Āzar-kayvān to the Philosophy of Illumination (Hekmat al-Eshraq) and the tradition of Ancient Iran, he is identified as a Zoroastrian mystic who tried to renew the old tradition and languages of ancient Iran. Moreover most of the researchers believe him as a Zoroastrian Mobads of Fars, who travelled to India and wrote some books there. In this article, it is studied the issue of Zoroaster and Zoroastrian beliefs in the Āzar-kayvāni’s writings. What the Āzar-kayvānis have written about Zoroastrian beliefs, are quoted from the Islamic and Zoroastrian Persian books and there is not any quotation from Avestan or Middle Persian writings. Besides, the Āzar-kayvānis didn’t incorporate themselves into the formal Zoroastrians, though they recognize Zoroaster as a Prophet of God. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه گشتاسب | عضو هیات علمی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrs.srbiau.ac.ir/article_15422_367652642128cd0c6f54819cba6472f3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1460/article-1460-2270753.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|