این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۹-۴۶
عنوان فارسی
پرهیزگاری اخلاقی در سازمانهای خدماتی ایران
چکیده فارسی مقاله
زمینه: فرهنگ سازمانی اخلاقی زیرمجموعه ای از فرهنگ وسیعتر سازمان است که شامل ارزشهای مشترک اخلاقی میان کارکنان یک سازمان میباشد و از طریق سیستمهای رسمی و غیر رسمی سازمان حفظ می شود، درنتیجه ایجاد فرهنگ سازمانی اخلاقی و حفظ و تقویت آن امری مهم و ضروری برای سازمانها محسوب می شود. هدف این پژوهش بررسی ابعاد مدل هشت عاملی پرهیزگاری اخلاقی کاپتین در سازمانهای خدماتی دولتی و خصوصی در ایران و تناسب این مدل با داده های جمع آوری شده می باشد. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. این مطالعه در نمونه ای 200 نفری از کارکنان سازمانهای خدماتی (دولتی و خصوصی) در ایران، با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تجزیه و تحلیل آنها نیز با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و در نرم افزار pls انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهد که از میان هشت عامل مدل پرهیزگاری اخلاقی، عاملهای وضوح، همگرایی سرپرست، همگرایی مدیریت، قابلیت حمایت، شفافیت، قابلیت بحث و قابلیت تایید و تنبیه مورد تایید قرار گرفت و عامل امکانپذیری تایید نشد. بنابراین فرضیه اصلی مبنی بر مدل هشت عاملی مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که گرایشهای اخلاقی در جامعهای نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و این موضوع، لزوم تفاوت در مدلهای فرهنگ سازمانی اخلاقی را در جوامع مختلف توجیه میکند. از طرفی مدیران با اتکا به این مولفهها میتوانند این فرهنگ را در سازمانها نهادینه سازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ethical Virtue in Services Organizations of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Ethical organizational culture is a subset of the broader organizational culture that incorporates shared ethical values among the employees of an organization and is maintained through formal and informal organizational systems, thereby creating and maintaining ethical organizational culture. And strengthening it is important for organizations. The purpose of this study was to investigate the dimensions of the eight-factor model of Captain's moral virtue in public and private service organizations in Iran and to fit this model with the collected data. Method: The research method is descriptive and correlational. This study was performed on a sample of 200 employees of public service organizations (public and private) in Iran, using available sampling method. Questionnaires were used for data collection and their analysis was performed using structural equation modeling in pls software. Results: The research findings show that among the eight factors of the model of moral virtue, clarity factors, supervisor convergence, management convergence, support capability, transparency, arguability, and punish ability were confirmed and verifiability was confirmed. Could not. Therefore, the main hypothesis of the eight-factor model was not confirmed. Conclusion: Based on the findings of the study, it can be concluded that ethical attitudes in one society are different from another and this justifies the necessity of differences in models of ethical organizational culture in different societies. On the other hand, managers relying on these components can institutionalize this culture in organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید مهدی الوانی |
حمیده غریبی پیامچی |
آزاده رسولی پرشکوه |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-248&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2263998.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات