|
مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، جلد ۴۶، شماره ۸۲، صفحات ۴۹-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل تنش و ارزیابی خستگی اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه به روش مکانیک شکست در عرشههای ارتوتروپیک فولادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خستگی پدیدهای شناخته شده در عرشههای ارتوتروپیک فولادی است. یکی از تهدید آمیزترین موقعیتها برای ترک خستگی در عرشههای ارتوتروپیک فولادی، جوشهای طولی بین اتصال تیرچه طولی بسته و صفحه عرشه است. در این مطالعه، نقاط مستعد ترک خستگی در اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه با تحلیلهای اجزای محدود بررسی شده است. برای مطالعه تنش در اتصالات، یک عرشه ارتوتروپیک فولادی با نرمافزار اجزای محدود ABAQUS به صورت سهبعدی مدلسازی و مطابق آییننامه پل آشتو شبیهسازی خستگی شده است. تنش در نقاط مستعد ترک خستگی در مقاطع مختلف بررسی و مستعدترین محل ترک شناسایی شده است. سپس با مدلسازی سطح مقطع مستعدترین محل ترک توسط یک ریز مدل دوبعدی، ارزیابیهای خستگی به روش مکانیک شکست تحلیل شده است. تحلیل مکانیک شکست با در نظر گرفتن اندازههای مختلف ترک در محل مستعد خستگی انجام شده و رشد ترک با استفاده از انتگرالگیری عددی شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهند، در اتصال تیرچه طولی به صفحه عرشه، ترکی که از پنجه جوش شروع شده و به داخل ضخامت صفحه عرشه نفوذ میکند، در نزدیکترین مقطع به تیر عرضی مستعدترین محل ترک خستگی است. همچنین تا هنگامی که عمق نفوذ ترک در داخل ضخامت صفحه عرشه کوچک (در مطالعه حاضرکمتر از یک میلیمتر) است، رشد ترک در مقابله با تعداد دوره بارگذاری آهسته است. سپس، ترک سریعاً با تعداد دوره بارگذاری بسیار کمتری تا عمق نهایی خود رشد میکند. بنابر این ضمن کنترل ترک برای عدم بحرانی شدن آن، برای کاهش میزان آسیب خستگی اتصال تیرچه طولی به صفحه عرشه، میتوان با افزایش ضخامت عرشه و بالا بردن سختی آن، به این مهم دست یافت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Stress Analyses and Fatigue Evaluation of Rib-to-Deck Joints Based on the Fracture Mechanics in Orthotropic Steel Decks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this study, a three-dimensional finite element model of a partial orthotropic steel deck was created by ABAQUS software [1], and fatigue design load was simulated according to the AASHTO LRFD Bridge Design Specification [2]. The stress in points susceptible to fatigue cracks of rib-to-deck joint is investigated in five different cross-sections in model’s middle span and most sensitive region of fatigue cracks was identified. Then, the most sensitive region of fatigue cracks cross-section was simulated with a two-dimensional sub-model by compact meshing and domains of stress intensity factor were calculated with various depths of crack in point susceptible to fatigue crack by the numerical method, finally according to stress results and using the linear elastic fracture mechanics (LEFM) method Fatigue evaluation, including simulation of cracking growth, estimation of loading period and connection fatigue resistance, was done. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجتبی فتحی | گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
محمد عباسی | دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
احسان همت پوری فرخی | hemmat pouri farrokhi دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ceej.tabrizu.ac.ir/article_4925_776.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1244/article-1244-225721.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|