|
مهندسی عمران شریف، جلد ۳۱، شماره ۴.۱، صفحات ۱۵-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه ی میدانی مقایسه رفتار پایه های سنگریزه یی کوبشی (RAPs) با پایه های بتنی درجاریز (CPs) تحت بار برکَنش. |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این نوشتار به ارائهی مقایسهی رفتار و پارامترهای حد طراحی اندازهگیریشدهی پایههای سنگریزهیی کوبشی و پایههای بتنی درجاریز تحت بار برکنش در محل پرداخته شده است. در این مطالعه، دو گروه متناظر چهارتایی از پایههای سنگریزهیی کوبشی و پایههای بتنی درجاریز منفرد با مقیاس کوچک در محل ساخته و آزمایش شدهاند. ناحیهی آزمایشی شامل یک لایه لای مرطوب یکنواخت بوده است. نتایج نشان میدهند به طور میانگین، بار برکنش و جابجایی اندازهگیریشده در حد طراحی پایههای سنگریزهیی کوبشی، حدود 1٫3 برابر مقدار نظیر در پایههای بتنی است. رفتار پایههای بتنی نیز به ازاء طولهای مختلف بهصورت صلب و رفتار پایههای سنگریزهیی کوبشی به ازاء نسبتهای لاغری کمتر از 4، مشابه پایههای بتنی و به ازاء نسبتهای لاغری بیشتر از 4، بهصورت شکلپذیر هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A COMPARATIVE FIELD STUDY OF THE BEHAVIOR OF RAMMED AGGREGATE PIERS AND CONCRETE PIERS UNDER UPLIFT LOADS |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper aims to compare the behavior and design limit parameters of rammed aggregate piers (RAPs) and of cast-in-place drilled concrete piers (CPs) under in situ uplift loading. Usually, RAPs and CPs are two new and common systems for strengthening foundations against uplift loads used in buildings with braced frames. In this research project, two groups of small scale RAPs and CPs were constructed and tested on site. The single piers had a fixed diameter of 135 mm and variable lengths of 300, 550, 650 and 850 mm. The test site was the Bushehr Special Economic Zone, where the testing area was made up of a uniform layer of moist silt; 1.2 meters thick and stiff. The trial piers were constructed and loaded in a linear row at a safe distance from each other. For uplift loading, a mobile reaction beam system, made up of a heavy cart, modular rails and an uplift loaded frame, was utilized. Results show that on average, the measured load and pier deflection at the design limit of RAPs were 1.36 and 1.32 times the corresponding values in CPs, respectively. The behavior of CPs was rigid at various lengths. The behavior of RAPs with slenderness ratios of less than 4 was similar to that of the CPs, and the behavior of RAPs with slenderness ratios of higher than 4 was ductile. There was better agreement between the results of the calculated and measured uplift loads in CPs than in RAPs. The stiffness modulus of both types of pier was the same at different lengths under uplift loads. In general, it seems that these technical merits, including the fact that RAPs (unlike CPs) do not need cement, has convinced engineers to use RAPs under uplift loading and do more research in this area. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهمن نیرومند | گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.sharif.ir/journals/sjce/article_914_c728e71d30a7af24ad1212f51b1bd8f0.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1240/article-1240-224483.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|