این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۷، صفحات ۱۰۱-۱۱۰
عنوان فارسی
بهبود عملکرد آیرودینامیکی توربین بادی محور عمودی ترکیبی داریوس-ساونیوس
چکیده فارسی مقاله
پرههای پشت به باد توربینهای ساونیوس اثر منفی در تولید گشتاور این توربینها دارند. با افزایش نسبت سرعت نوک پره این اثر منفی در تولید گشتاور بیشتر میشود. به همین علت بخش ساونیوس در توربینهای ترکیبی داریوس-ساونیوس پس از شروع به حرکت و با افزایش نسبت سرعت نوک پره، گشتاور منفی تولید مینماید. در پژوهش حاضر، مقابل پرههای پشت به باد توربین ساونیوس یک دیواره قرار داده شده است تا اثرات منفی این پرهها در تولید گشتاور کاهش یابد و در نتیجه عملکرد آیرودینامیکی آن بهبود داده شود. دو نوع پرهی ساونیوس با طول قوس مختلف و سه نوع دیواره با جانمایی مختلف بهصورت سهبعدی شبیهسازی شده و گشتاور تولیدی و مقدار نوسانات گشتاور آنها در یک دور کامل محاسبه شده است. توربین ساونیوسی که بیشترین گشتاور متوسط و کمترین نوسانات گشتاور را دارد روی یک توربین داریوس پره مستقیم سوار شده و توربین ترکیبی را تشکیل داده است. در مقایسه با توربین داریوس پره مستقیم، در نسبت سرعت نوک پرهی 0.9 توربین ترکیبی پیشنهادی 2.3 درصد گشتاور متوسط بیشتر و 40 درصد نوسانات گشتاور کمتری دارد. این امر نشان میدهد توربین ترکیبی پیشنهادی در مقایسه با مدلهای متداول خود از نظر نسبت سرعت نوک پره، حوزهی کاری گستردهتری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داریوس، ساونیوس، توربین ترکیبی، حالت دورانی، شبیهسازی عددی،
عنوان انگلیسی
Aerodynamic Performance Improvement of Hybrid Darrieus-Savonius Vertical Axis Wind Turbine
چکیده انگلیسی مقاله
Returning blades of Savonius vertical axis wind turbines make negative effects on total moment produced by the turbines especially at high TSRs. For hybrid Darrieus-Savonius VAWTs at dynamic mode, with TSR increment from self-starting to that of high values, returning blades of its Savonius part make the whole part to produce negative moment. In present work, in order to reduce negative effects of returning blades of Savonius VAWTs and consequently improve its aerodynamic performance, a wall is placed in front of them. Several configurations including two types of blade shapes with three types of wall placements are simulated three dimensionally and their output-moment and moment fluctuations are computed for one complete cycle. Desired Savonius VAWT with suitable wall which produces the most average-moment and the least moment fluctuations are mounted on a straight-blade Darrieus VAWT and they formed a hybrid VAWT. In comparison to straight-blade VAWT, at TSR of 0.9 proposed hybrid VAWT produces 2.3% more average-moment along with 40% less moment fluctuations. This means in term of TSR values, proposed hybrid VAWT has wider operating range in comparison to its general types.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل عبدالهی فر |
دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران
سید محمد حسین کریمیان |
صنعتی امیرکبیر*مهندسی هوافضا
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3258_bd078447ccfecfb164c7bdb1276723f3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2235995.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات