|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۶۷-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
دانشگاههای مجازی بینالمللی رویکردی بینالمللی/ بین رشتهای در آموزش عالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
دانشگاه مجازی بینالمللی یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در مباحث آموزش عالی، به آن توجه شده است. اساساً، دانشگاه مجازی بینالمللی برای پاسخ به نیازها و مسائل جامعه جهانی تشکیل شده و توسعه یافته است. به عبارت روشنتر، سه وجه یا جنبه عمده در این برنامه جدید نهفته است: وجه اول، رویکرد بینالمللی است که در آن، دانشگاه مجازی بینالمللی از وضعیت دانشگاه سنتی، که به جامعه محلی و ملی معطوف است، فاصله گرفته و رویکردی بینالمللی را در دستور کار قرار میدهد. وجه دوم، رویکرد فناوری است که در آن، دانشگاه مجازی بینالمللی از ICT و شبکهسازی در عرصه بینالمللی بهره میگیرد؛ وجه سوم، رویکرد بین رشتهای است که از طریق ارائه برنامههای درسی بین رشتهای، فارغالتحصیلان این دانشگاه به گونهای تربیت میشوند که بتوانند با مسائل جدید در جامعه جهانی مواجه شوند و برای کار در چنین محیطی آماده شوند. مقاله حاضر ضمن مرور این سه رویکرد، رهیافت دانشگاههای مجازی بینالمللی را برای جامعه ایران بحث و بررسی میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Virtual Global University (VGU): An International and Interdisciplinary Approach to Higher Hducation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The “Virtual Global University (VGU)” is a new academic concept in literature of higher education. Basically Virtual Global University has been formed and developed to meet needs and challenges of word community in different ways. Having considered as a new scenario or even a substitution of traditional university, it is based on the following components: 1. International approach Virtual Global University is internationally aligned, while simultaneously responsive to the particular context of local and national higher education policy. 2. Technological approach Virtual Global University is technological solution for internationalization of higher education It is online education using ICT and networking and access to world higher education markets is its main goal. 3. Interdisciplinary approach. Through studying the interdisciplinary curricula, Virtual Global University graduates are expected to have the capacity to confront unfamiliar problems and to emerge from their university experience with a set of flexible and transferable skills for different types of employment in world community. In this paper with respect to the above-mentioned approaches, Virtual Global University strategy for Iranian higher education society has been discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کوروش فتحی واجارگاه | fathi vajargah گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
طلعت دیبا واجاری | diba vajari t دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_20_2948ae98ac5627edd273a87dde8d715c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221465.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|