|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۹-۱۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
براساس نتایج این پژوهش، مشخص شد که برنامه درسی آموزش عالی کشور به سبب مغفول بودن سیاست قومی و چندفرهنگی در ایران، الگو و راهکاری در زمینه برنامه درسی چندفرهنگی ندارد. ازطرفی، به کاربستن نتایج پژوهشها درباره الگوی پیشنهادی چندفرهنگی و سیاست قومی مناسب ایران نیز در هالهای از ابهام و عدم قطعیت، گزارش شده است. این موضوعات، ضمن محرومکردن برنامههای درسی از صفاتی مثل چالاکی، تنوع و تکثّر، موانعی را نیز در برابر بینالمللیکردن برنامه درسی آموزش عالی ایران ایجاد کرده است. در روبهروشدن با این مسئله، متخصّصان این حوزه از دانش، با چالشهایی مواجه شدهاند و سیاستگذاران آموزش عالی نیز چارهای جز ورود به این بحث ندارند. برای رهایی از این وضعیت، سکون و پاسخگویی به این نیاز معرفتی و اجتماعی و پرهیز از یکسونگری به مفهوم چندفرهنگی، رویکرد میانرشتهای و تلفیق، بهعنوان راهبرد مناسب، معرفی و اَشکال برنامهریزی تلفیقی چندرشتهای متقاطع و برنامهریزی چندرشتهای متکثّر، برای طراحی رشته برنامه درسی چندفرهنگی پیشنهاد شده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چندفرهنگی، آموزش عالی، اقوام، برنامه درسی، تلفیق، |
|
عنوان انگلیسی |
Curriculum Integration: An Appropriate Approach for Developing a Multicultural Curriculum in Higher Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research is intended to show that ethnic policies and multicultural discussions have not been paid enough attention to in Iran so far, therefore; higher education curriculum is not based on recognized multi-cultural patterns and approaches .On the other hand, multicultural studies undertaken so far have not been properly used to design a recommended model of multiculturalism and ethnic policy in zran .These issues have deprived curriculum of qualities such as agility, variety and abundance .They have also created obstacles to Internationalisation of Curriculum (IOC) in higher education. Under these circumstances curriculum specialists have met some kinds of epistemological challenges and as a result, it has left higher education policy makers no choice but to enter into related discussions .In order for the problem to be solved and this perceived and social need to be responded to, and to avoid one-sidedness towards the concept of multiculturalism, an interdisciplinary approach has been applied to the research and different types of multicultural curriculum integration have been recommended for designing a multicultural curriculum |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا عراقیه | دانشگاه آزاد اسلامى واحد اسلامشهر، تهران، ایران.
کورش فتحی واجارگاه | fathi vajargah دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
احمد علی فروغی ابری | ahmad ali foroughi abari دانشگاه آزاد اسلامى واحد خوراسگان، مشهد، ایران.
نعمت الله فاضلى | فاضلى دانشگاه علامه طباطبایى، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_54_d301c84544eb970543d5adb8733d8fa9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221452.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|