مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۱۷

عنوان فارسی ضرورت تأسیس رشته فلسفه آموزش بزرگسالان به‌عنوان حوزه‌ای میان‌رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد در زیرمجموعه علوم تربیتی
چکیده فارسی مقاله هدف از این نوشتار معرفی حوزه معرفتی فلسفه آموزش بزرگسالان به‌عنوان حوزه‌ای میان‌رشته‌ای است. درحال‌حاضر، گرایش‌های فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان، در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم تربیتی به‌عنوان دو گرایش مستقل مطالعه و تحقیق می‌شوند. فلسفه آموزش بزرگسالان بین فلسفه »این نوشتار می‌کوشد ضرورت ایجاد پلی با عنوان را آشکار سازد. در این مقاله، تاریخچه صدساله« تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان مطالعات فلسفی در حوزه آموزش بزرگسالان و تلاش‌های افرادی مانند گرونت ویگ، بوبر و لیندمن بررسی شده است. گرچه مباحث عمده در فلسفه آموزش بزرگسالان را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد، اما در این مقاله، بیشتر به بخش اول اشاره شده است. این سه بخش عبارتند از: 1. طبقه‌بندی‌های ارائه‌شده برای دیدگاه‌های فلسفی مطرح در آموزش بزر گسالان از قبیل طبقه‌بندی الیاس و مریام، طبقه‌بندی هیمسترا؛ 2. بررسی ریشه‌های فلسفی رویکردهای سوادآموزی از قبیل سوادآموزی تابعی، سوادآموزی توده‌ای، سوادآموزی آگاهی‌بخش و سواد اطلاعاتی؛ 3. مطالعه آرای متفکران مهم در حوزه فلسفه آموزش بزرگسالان. در پایان، نگارنده هفت‌دهه سوادآموزی در ایران را بررسی کرده و کوشیده است که نشان دهد ریشه بسیاری از ناکامی‌های سوادآموزی در ایران، به سبب نداشتن پشتوانه فلسفی نظری است. لذا با تأسیس این رشته جدید، می‌توان با بهره‌گیری از منابع فلسفی و تربیتی، به فهم و حل (کاهش) مسائل و مشکلات آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در ایران کمک کرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلسفه آموزش بزرگسالان، فلسفه تعلیم و تربیت، آموزش بزرگسالان،

عنوان انگلیسی Necessity of Having Philosophy of Adult Education as an Interdisciplinary Field at a Graduate Level
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this paper is to introduce Philosophy of Adult Education as an interdisciplinary field at a graduate level. Currently, the field of Philosophy of Education and Adult Education are offered as two independent fields at some universities .This paper strives to create a link between Adult Education and Philosophy of Education. In this paper, a hundredyear history of philosophical studies in adult education has been reviewed. Although the major topics in Philosophy of Adult Education can be divided into three sections, in this paper, mostly the first section is reviewed. The three sections include: A) Categories presented in Philosophy of Adult Education, such as Elias’ and Merriam’s classification and Hiemstra’s classification. B) Study of philosophical roots of adult literacy approaches, such as functional literacy, information literacy. C) Recognition of thinkers in the field of Philosophy of Adult Education, such as Gruntvig and Mezirow. Finally, seven decades of adult education and literacy in Iran are reviewed and efforts are made to show that the cause root of literacy failure in Iran is partially due to lack of philosophical foundations . So this
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد زندوانیان نایینی |
گروه علوم تربیتى و روانشناسى دانشگاه یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_52_8e02389138fb3426c4c12531e6205668.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات