|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۷-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ساختارها، فرآیندها و عوامل مؤثر بر توسعه میانرشتهایها |
|
چکیده فارسی مقاله |
نزدیک به سهدهه است که جدال اندیشهای بر سر مفهومسازی، درک و کاربست آموزش یا مطالعات میانرشتهای، همچنان ادامه دارد. این جدال، که نتیجه کاستیهای شناختشناسی آموزش و مطالعات رشتهای در تبیین مسائل پیچیده هستی و جامعه بشری است، همچنان نیازمند ژرفکاویهای بسیار است. با توجه به دیرینه کوتاهِ اندیشهپردازی در قلمرو آموزش و مطالعات میانرشتهای، روششناسی مناسب در این مطالعه، تحلیل نظریهها و اندیشههای رایج در این زمینه با رویکردی نقادانه است. یافتههای این کندوکاو نظری بر این نکته تأکید دارد که درهمتنیدگیِ مفهومی، دگراندیشی و تفکر نقاد، از جمله بایستههایی است که به پیشبرد مطالعات و آموزش میانرشتهای میانجامد. افزون بر آن، مطالعات میانرشتهای، بیش از آنکه به کوششهای فردی متکی باشد، نیازمند همکنشی گروهی است. افزون بر آن، عواملی نظیر منابع مالی، سوگیری حرفهای و حمایت نهادی، از جمله نیروهای زمینهای است که بر مطالعات میانرشتهای اثر میگذارد و عوامل گروهی، عوامل شناختی و حل مسئله نیز از جمله نیروهای هدایتکننده آن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرایند، فرارشتهای، میانرشتهای، درهمتنیدگی، ساختار، |
|
عنوان انگلیسی |
The Structures, Process and Effective Factors in Developing Interdisciplinarity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
It is almost three decades since the polemic challenges over the conceptualization ,comprehension and the ways of implication of interdisciplinary education and studies have been faced.These challenges, taking root from epistemological and methodological deficiencies of disciplinary knowledge in explaining and resolving complex issues of the real life ,still need to be taken up seriously. Regarding the short history of theorization in the field of Interdisciplinary Studies ,the suitable methodology for this study could be a critical analysis of theories and common thoughts in the field. The research findings of this theoretical study focus on conceptual integration ,alternative and critical thinking as the core issues which seem a prerequisite for the progress of Interdisciplinary Studies. Additionally, Interdisciplinary Studies are based on team interaction more than individual efforts. Factors like funding, professional orientation and institutional support, constitute the main contextual forces influencing interdisciplinarity .And also epistemological factors ,team factors and problem solving are the important factors in conducting interdisciplinary researches |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید جاودانی | مؤسسه پژوهش و برنامه ریزى آموزش عالى
جعفر توفیقی | دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_50_e670c16ca3520def82e71181daeba7da.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221448.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|