مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱-۳۶

عنوان فارسی رویکرد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به مطالعات میان‌رشته‌ای
چکیده فارسی مقاله این مقاله تلاش دارد با روشی توصیفی تحلیلی، رویکرد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به مطالعات میان‌رشته‌ای را در عرصه آموزش عالی، بررسی و واکاوی کند. پژوهش حاضر ضمن بیان برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان مزبور در عرصه آموزش عالی، سیر تحول میان‌رشته‌ای گرایی به فرارشته‌ا‌ی‌گرایی را در مطالعات و پژوهشهای این سازمان به بحث می‌گذارد و پس از بررسی دقیق و ژرفنگری درباره دلایل گرایش آن به مطالعات فرارشته‌ای، شاخص‌های گذار از میان‌رشته‌‌ای‌گرایی ساختاری به فرارشته‌ا‌ی‌گرایی رفتاری و موانع فراروی آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. مقاله با این نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد که این سازمان گذار از میان‌رشته‌ای‌گرایی ساختاری به فرارشته‌ای‌گرایی رفتاری را مبنای سیاستگذاری و جهتگیری آموزشی و پژوهشی خود در عرصه آموزش عالی قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که ضمن بالا بردن توانمندی‌ها، نوآوری‌ها، مهارتها و خلاقیت‌های دانشجویان و افزایش درک عینی آنان از اوضاع و نیازهای اجتماعی و شغلی، زمینه‌های حضور موفق و سازنده دانش‌پژوهان در بازار کار حرف‌های و پاسخگویی مؤثر آنان به نیازهای جامعه خود را فراهم آورد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی OECD Approach to Interdisciplinary Studies
چکیده انگلیسی مقاله The present article endeavours to examine, through a descriptive and analytical methodology, the approach taken by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), regarding interdisciplinary studies in the field of Higher Education. The research explains the programmes and policies of this organization in the area of Higher Education and discusses the process of the evolution of interdisciplinary towards transdisciplinarity in the surveys and researches conducted by the organization. After reflecting on the reasons for its tendency towards transdisciplinary studies, the research analyses the criteria of the passage from structural interdisciplinarity to behavioural transdisciplinarity. The article concludes that OECD has adopted the passage from structural interdisciplinarity towards behavioural transdisciplinarity as a basis for policymaking and educational and research orientation in the field of Higher Education. This approach tends to promote the capabilities, innovations, skills and creativity of students and to increase their objective understanding of social and professional conditions and necessities, so that the context for their successful and constructive presence in technical markets, as well as their effective responsiveness to the needs of their society, is provided for
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا دهشیری | mohammad reza
استادیار علوم سیاسى دانشکده روابط بین الملل


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_49_ad58841ca0134b5fce7bda7e40dee154.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221447.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات