|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
در آمدی به روش شناسی تلفیقی در پژوهش های میان رشته ای علوم اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
روش شناسی علوم اجتماعی چالش های بنیادینی را پشت سر نهاده است؛ ابتدا پارادایم اثبات گرایی و رویکرد های کمی در شناخت پدیده های اجتماعی را تجربه نموده و پس از مدتی این رویکرد را برای بررسی تمام ابعاد یک پدیده اجتماعی مناسب ندانسته است. بنابر این، با الهام از تفسیر گرایی به روش های کیفی روی آورده و توجه خود را از لایه های بیرونی واقعیت اجتماعی به لایه های درونی تر معطوف نموده است. همزمان با تقویت رویکرد های کیفی در روش شناسی، شکافی نسبتا" عمیق میان دیدگاه های روش شناسان کمی و کیفی پدید آمده است. این تفاوت در دیدگاه ها، ابتدا به شکل تقابل و سپس به شکل تعامل بروز نموده و منجر به پدید آمدن موج سوم روش شناختی شده است. این موج، تلفیق گرایی روش شناختی و مبتنی بر پارادایم عمل گرایی است. روش شناسان تلفیق گرا بر آنند تا بدون تاکید بر روشی خاص و با ترکیب روش های کمی و کیفی به شناخت عمیق تری از پدیده ها دست یابند. با این حال، ما در پژوهش های درون رشته ای و میان رشته ای علوم اجتماعی در ایران شاهد غلبه رویکرد های کمی و بروز مساله ی پس افتادگی روش شناختی هستیم. این مقاله با روش اسنادی، مبانی نظری روش شناسی تلفیقی را به عنوان راه حل کارآمدی برای رفع این پس افتادگی مطرح می نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An Introduction to Mixed Methods in Interdisciplinary Social Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Methodology of interdisciplinary social sciences has been evolved during the time and has been faced with fundamental challenges; in the beginning, it has experienced positivistic paradigm and quantitative approach in understanding social phenomena and later recognized that this approach is not appropriate for understanding all aspects of social phenomenon. So, inspired by interpretive, has been focused on qualitative methods and turned his attention from the outer layers to the inner layers of social reality. Along with strengthening qualitative approaches, a considerable intellectual divide between qualitative and quantitative researchers. This divide, emerging primarily as confrontation later as collaboration, helped raising the third wave of methodology; mixed methods based on pragmatism. Mixed methodologist and interdisciplinary researchers intended to make something new and without a special emphasis, integrate quantitative and qualitative approaches for better understanding of social phenomena. Using documentary method, this paper introduces the basic concepts of mixed methodology. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسین حسنی | mohammad hossein دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_76_dc1b9a4884286bdf173ae561e268c19c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221432.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|