مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۵-۵۲

عنوان فارسی نقش توسعه اعضای هیات علمی در ارتقاء مطالعات میان‌رشته‌ای
چکیده فارسی مقاله آموزش عالی به‌عنوان نظام پرورش نیروی انسانی متخصص و تولیدکننده دانش نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور دارد. این نقش به ویژه در توسعه انسانی کارآزموده کشورها و پرورش افراد متخصص به ویژه اعضای هیات علمی انکارناپذیر است. در این راستا می‌توان سند چشم انداز بیست سال آینده توسعه جامعه ایرانی را مورد نظر قرار داد. در این سند بر ضرورت توجه به پرورش نیروی انسانی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی تاکید شده است. از این رو می‌توان به نقش و اهمیت آموزش عالی در توسعه آینده این کشور پی برد. بنابراین ماهیت و کیفیت یک موسسه آموزش عالی در گرو کیفیت توان علمی اعضای هیات علمی آن می‌باشد. به عبارتی دیگر ارتقای دانشگاه‌ها از طریق ارتقای توانمندی‌های اعضای هیات علمی و ارتباط آنها با تغییرات تکنولوژیکی وتاثیرات آنها بر تدریس ویادگیری تسریع می‌گردد. از سوی دیگر پاسخ گویی به نیازهای نوظهور جوامع علمی مستلزم بهره مندی از مطالعات میان‌رشته‌ای است. در این مقاله ابتدا به مفهوم و ماهیت توسعه اعضای هیات علمی پرداخته می‌شود وسپس حیطه‌های مطالعاتی مربوط به این حوزه مطالعاتی با تاکید بر علوم میان‌رشته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین رویکردهای جدید ونقش اعضای هیات علمی در ارتقاء مطالعات میان‌رشته‌ای مورد بررسی وتحلیل واقع شده ودر پایان راهکارهای مناسب برای ارتقا کیفیت علوم میان‌رشته‌ای ارائه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Enhancing Quality of Interdisciplinary Science by Faculty Development
چکیده انگلیسی مقاله Higher education as a human resource development and production of knowledge system play an important role in economic development, social and cultural rights in any country. The role of human development, particularly in developing countries and experienced professionals, especially faculty is undeniable. In this twenty-year perspective can be considered for future community development. In this document, the need to develop human resources with advanced knowledge, enabling the production of science and technology, human resources and social capital rests on top of emphasis. Hence the importance of higher education can be realized in the future development of the country. Thus, the nature and quality of an institution of higher education depends on the quality of its faculty member. Respond to the emerging needs of the scientific communities interdisciplinary studies are needed. The article focus on the concept of the faculty development and different aspect of it then new approaches to the role of faculty in promoting interdisciplinary research located at the end of the analysis and new strategies is presented to improve the quality of interdisciplinary science.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ثنا صفری |
دکترای مدیریت آموزش عالی و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_119_e7a1fb1621b5891491dc50035db92015.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-221382.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات